دکتر رضایی ارائه دهنده منابع تضمینی کنکور سراسری، ارشد و دکتری هنر

منابع کنکور هنر با ارائه مشاوره و برنامه ریزی

دکتر رضایی ارائه دهنده منابع تضمینی کنکور سراسری، ارشد و دکتری هنر

منابع کنکور هنر با ارائه مشاوره و برنامه ریزی

تصویر ثابت

اسلاید شو

دکتر رضایی ارائه دهنده منابع تضمینی کنکور سراسری، ارشد و دکتری هنر
گروه تالیفی دکتر رضایی (انتشارات هنگام هنر)، متشکل از برگزیدگان و فارغ التحصیلان رشته های هنری است. هر کدام از مولفان و مدرسان این گروه، خود از نفرات تک رقمی سالهای گذشته بوده و سالها در زمینه کنکور هنر سابقه تألیف و تدریس دارند. نتیجه این تخصص گرایی بیشترین رتبه تک رقمی در بین تمامی رشته های هنری از جمله سینما، ادبیات نمایشی، بازیگری، کارگردانی، رادیو، گرافیک، نقاشی، پژوهش هنر، هنر اسلامی، طراحی پارچه و لباس و ... است.

برخی از
مولفین و مدرسین ما عبارتند از:
دکتر مهدی رضایی؛ مدرس کنکور دکتری هنر و ناظر گروه تألیف و تدریس
مولف بیش از 40 مقاله از سال 1382 تا کنون و 6 کتاب علمی در حوزه اسطوره،هنر ایران، داستان و مولف کتب کنکوری
دکتر نسرین صدقیان، مدرس دانشگاه و مولف کتاب خلاقیت تصویری و تجسمی
دکتر مولازاده مولف کتب پارچه شناسی و اصول طراحی پارچه و لباس
رضا عباسی، عضو هیات علمی دانشگاه و مولف کتاب درک عمومی هنر
مریم افسری مولف معروفترین کتاب خواص مواد
نعیم سروش: کارشناس ارشد کارگردانی
سام ایزدی: دانشجوی دکتری تاتر و مدرس دانشگاه و مولف کتب دکتری تئاتر و ارشد کارگردانی
ویدا عابدی طامه: کارشناس ارشد طراحی لباس و مولف کتب تاریخ پارچه، پارچه شناسی، تاریخ پوشاک اروپا، پارچه شناسی برای فشن
سیدمحمود جلالیه، مدرس دانشگاه و کارشناس ارشد انیمیشن و مدرس آزمون عملی انیمیشن
هانیه باب الحوائجی کارشناس ارشد گرافیک و مدرس آزمون عملی گرافیک
مریم بهروان و مریم حبیبی مولفین کتاب خلاقیت نمایشی
محمدحسن نیکدل کارشناس ارشد موسیقی دانشگاه هنر و مولف کتاب خلاقیت موسیقی
علی اکبر رنجبر: کارشناس ارشد سینمای دانشگاه هنر مولف کتاب مبانی نظری سینما
وحید رجبی: کارشناس ارشد سینمای دانشگاه تهران و دکتری هنر. مولف کتاب بررسی و نقد آثار سینمایی
نیما آقاخانی رتبه ۱ ادبیات نمایشی سال ۹۸ و مدرس کلاس آزمون عملی نمایشنامه نویسی
پدرام رستمی: کارشناس ارشد سینمای دانشگاه هنر و مولف کتاب کارشناسی ارشد سینما و ادبیات نمایشی
ندا لاهوتی: کارشناس ارشد دانشگاه هنر و مولف کتاب نقد هنری و ادبی

و ...
کانال تلگرامی ما
honarkonkur@

mehdirezaei.art آی دی اینستاگرام ما

تلفن مشاوره

۰۲۱۶۶۴۷۹۴۲۸

09109999644

پیوندها
بسته های آموزشی
پیوندهای روزانه

رشته کارشناسی طراحی لباس

تحصیل در رشته های طراحی مد و لباس، روز به روز مخاطبان بیشتری به خود میگیرد و شمار دانش آموزان و دانشجویانی که علاقمند هستند در این حوزه ادامه تحصیل دهند، روند صعودی به خود گرفته است. دنیای جذاب فشن، مقوله ای میان رشته ای است و به همین خاطر، گرایش های مختلفی از جمله مدیریت، بازاریابی، عکاسی، تبلیغات و برندینگ را شامل می شود.

این روزها هم که کسب و کار سبز در دنیای صنعت و خدمات مطرح شده است، مرزهای فشن را نیز در نوردیده و شاهد مقولاتی مثل مد پایدار (sustainable fashion) و مد سبز (Green fashion industry) هستیم. همه این ها در کنار روندهای نوظهور دنیای فشن مثل: مد مفهومی (conceptual fashion)، مد دیجیتالی (digital fashion) و دنیای فعال فشن بلاگرها (fashion bloggers)، بستر خوبی را برای فعالیت شمار زیادی از علاقمندان مد و لباس و جواهرات و به قولی لاکچری گردی فراهم کرده تا از صنعت مد جهان در قرن بیست و یکم، بیش از گذشته استفاده کنند.

اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که میخواهید در آینده نزدیک به صورت حرفه ای وارد دنیای مد و لباس شوید و تحصیلات آکادمیک را دروازه ورود خود به این عرصه خلاق و پر مخاطب و هیجان انگیز میدانید، آشنایی با رشته کارشناسی طراحی لباس که یکی از گرایش های مهم طراحی فشن هست را به شما توصیه میکنیم.

رشته کارشناسی طراحی لباس

(تصویری از کارمن دلورفیسCARMEN DELL’OREFICE   هشتاد و شش ساله که مسن ترین مدل و طراح  لباس جهان است)

هم اینک در دانشگاه های بسیاری در داخل کشور میتوانید گرایش های طراحی مد و لباس را انتخاب و در آن در مقطع کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد تحصیل کنید تا با مفاهیم و موضوعات نوظهور این عرصه آشنا شوید و زیر نظر برترین طراحان لباس کشور، آموزش های عملی فرا بگیرید. اگر قصد ادامه تحصیل در مقطع دکترا طراحی لباس و گرایش های فشن را دارید، یکی از ۲۰ مرکزی که در این گفتار معرفی کردیم را در نظر داشته باشید.  راهنمای تحصیل در رشته مد و لباس را نیز اینجا بخوانید که شما را با نکات جالبی آشنا می کند.

(تصویری از یایویی کوساما، نقاش و طراح مد ژاپنی مقیم آمریکا که یکی از مطرح ترین هنرمندان عرصه مد مفهومی جهان محسوب می شود. عکس بالا مربوط به فوتوشوت کوساما در همکاری با برند لویی ویتون در سال ۲۰۱۲ میلادی است)

با توجه به اینکه سالانه صدها نفر در سراسر کشور وارد این رشته می شوند، سرفصل دروس و منابع آن که مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری کشورمان قرار گرفته است را در ادامه مشاهده می کنید.

با ما همراه باشید.

تحصیل در رشته کارشناسی طراحی لباس

تحصیل در رشته کارشناسی طراحی لباس در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی داخل کشور امکان پذیر است. دانشگاه جامع علمی کاربردی، یکی از مقصد های تحصیل در این رشته است. این دانشگاه در رشته کارشناسی حرفه ای طراحی لباس و الگوسازی هم که قبلا معرفی کردیم، دانشجویان زیادی را در سالهای اخیر جذب کرده است. دانشگاه علم و فرهنگ، یکی دیگر از مقصدهای تحصیلی برای علاقمندان به رشته کارشناسی طراحی لباس است. از جمله مراکز دیگری که میتوان در این رشته تحصیل کرد، دانشکده فنی و حرفه ای دکتر شریعتی تهران بوده که رشته های کاردانی و کارشناسی طراحی و چاپ پارچه، طراحی لباس و طراحی و دوخت در آن عرضه می شود.

دانشگاه کمال الملک نیز دیگر مقصد آموزش عالی کمتر شناخته شده کشور است که تحصیل در رشته کارشناسی طراحی لباس را در اختیار علاقمندان به دنیای فشن قرار داده است. دانشگاه آزاد اسلامی به خصوص در شعبه یزد نیز برای تحصیل در این رشته، اخیرا فرصت های تحصیلی فراهم کرده که در نظر داشته باشید.

مرکز علمی کاربردی علوم و فنون نوین گلستان در استان سرسبز گلستان (نگارستان ایران) نیز از جمله مقصدهای تحصیلی کارشناسی طراحی لباس است. اگر علاقمند به تحصیل در دانشگاه پیام نور را در سال تحصیلی جدید دارید، میتوانید با رعایت شرایط عمومی و اختصاصی، این رشته را انتخاب کنید. یکی از معروف ترین مقصدهای تحصیلی در رشته های طراحی و لباس، گروه طراحی و لباس دانشکده هنر دانشگاه الزهرا بوده که دوره های کارشناسی و کارشناسی ارشد تخصصی این حوزه را در اختیار علاقمندان قرار می دهد. البته موسسه آموزش عالی امام جواد نیز برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد طراحی لباس توصیه می شود.

دانشگاه هنر که یکی از رویایی  ترین مقصدهای تحصیلی عاشقان تحصیل در حوزه های هنری در کشور است نیز این رشته را از طریق آزمون سراسری در اختیار واجدان شرایط قرار می دهد.

اگر برای نخستین بار است که با لوکس تهران آشنا می شوید و قصد دارید تا در یکی از گرایش های طراحی فشن، مشغول به تحصیل شوید، فهرست ۱۷۱ کتاب حوزه طراحی مد و لباس و جواهرات را بررسی کرده و تلاش کنید کتابهایی که در  حوزه نظر و علاقه شما است را انتخاب و مطالعه کنید. پیش از ادامه بحث بهتر است با مفاهیمی به صورت اجمالی آشنا شویم.

طراح مد کیست؟

این سوالی خیلی از کسانی است که قصد دارند تا در آینده ای نزدیک، دستی بر آتش دنیای فشن بزنند و وارد عرصه وسوسه انگیز نقش و طرح و رنگ و فشن ویک و مولاژ و تاپستری و امثالهم شوند. طراح مد یا fashion designer همانطور که از نامش پیداست، یک طراح است. طراح، در هر حرفه و فنی، باید مهارت طراحی داشته باشد. هم با مداد و هم با نرم افزارهای طراحی. در عرصه مد که به مقولات مختلفی مرتبط است، طراح باید مهارت بیشتری داشته باشد.

طراح مد، خالق مد و استایل و الگوهایی است که بر اساس آن پارچه انتخاب و برای دوخت و تولید البسه از آن استفاده می شود. طراح مد، بایستی خیلی خلاق باشد. خلاقیت هم چیزی نیست که بتوان با خواندن چند کتاب و ده ها ساعت پشت میز کلاس های دانشگاه نشستن بدست آورد. برای خلاق بودن باید زیاد خواندن و زیاد دیدن و دقیق دیدن و خوب دیدن را یاد گرفت.

(تصویر ۱۰ تن از برترین طراحان مد دنیا را مشاهده می کنید که نام آورترین آنها : کارل لاگرفلد، مارک جاکوبز، رالف لورن میلیاردر و الکساندر مک کویین و تامی هیلفیگر است)

عکاس ها، کسانی که زاویه و ارزش رنگ و نور و لوکیشن را به خوبی می دانند، ذهن خلاقی دارند. عین نقاش ها و گرافیست ها. همه این فنون، در طراحی لباس هم به صورت مستقیم و غیر مستقین نقش آفرینی می کنند. به هر حال، طراح مد فردی است که نوآوری میکند. به خلق کردن علاقه داشته و میکوشد تا طرح هایی  برای پوشش مردانه، زنانه و بچه گانه ارائه کند. در طراحی مد، فهم نیازهای شغلی، سبک زندگی، آیین ها و فرهنگ و سنن منطقه ای که طراحی برای آن انجام میشود ضرورت دارد.

(اگر قصد دارید در آینده کسب و کاری در حوزه مد و لباس برای خود دست و پا کنید، راهنمایی که دفتر ادامه تحصیل دانشگاه HARVARD ارائه کرده است را در نظر داشته باشید که رهیافت های خوبی را معرفی می کند)

طراحی مد، طیف گسترده ای از محصولات را شامل می شود که از کیف و کفش و لباس گرفته تا عینک و جواهرات. فرآیند طراحی مد مثل هر فرآیندی در دنیای صنعت، مدت زیادی از ایده پردازی و پرورش ایده تا پیاده سازی و تجاری سازی، به طول می انجامد. بنابراین طراح مد باید صبور باشد و مرتب خلاقیت خود را برای ارائه طرح هایی با بالاترین ضریب موفقیت در تجاری سازی، گسترش دهد.

(اگر برای تحصیل و فعالیت در رشته طراحی مد و لباس و پارچه با پرسشی روبرو شدید، از دفتر فرصت های اشتغال دانشگاه هاروارد،‌اطلاعات حرفه ای بدست آورید)

شناخت جامعه و نیازهای آنان و بررسی روندهای جریان ساز در عرصه طراحی مد و لباس جهان و روانشناسی رنگ ها و فهم ظرافت های پارچه در طراحی مد، همه و همه مقولاتی است که طراح مد باید به آنها در طراحی خود نظر داشته باشد. از جنس و رنگ پارچه تا مدیریت گروه طراحی و تعامل با طراحان و بازاریاب های و تبلیغات چی های مد، وظیفه ای است که طراح مد برای اثربخش کردن کار خود به آن  نیاز دارد.

برای طراح مد و لباس شدن چه توانایی هایی نیاز است؟

شما برای طرح مد و لباس شدن، می بایست اصول طراحی را فرا بگیرید و همچون هر طراحی، زیاد مطالعه کرده و ایده های ناب را مشاهده و شکار کنید. توانایی های زیر نیز شرط لازم برای طراح مد موفق است:

  • آشنایی با مبانی و اصول طراحی روی کاغذ
  • آشنایی با روانشناسی و جامعه شناسی طیف های گوناگون مخاطبان و مشتریان
  • آشنایی با رنگ و باف پارچه ها و نقوش اسلامی و ایرانی و بین المللی
  • درک فرهنگ های ملل برای طراحی پارچه و لباس و مد موثر
  • درک صحیح از بافت پارچه ها و تلفیق و رنگ بندی آنها
  • آشنایی با روانشناسی رنگ ها (مکمل و متضاد- گرم و سرد)
  • توانایی های تکنیکی برای برش الگو و دوخت و حجم سازی (مولاژ)
  • توانایی مطلوب برای طراحی و تصویر سازی و ایده پردازی
  • شناخت تاریخ هنر و تاریخ طراحی لباس به خصوص در عصر معاصر
  • آشنایی با اصول مدیریت کارگاه های تولیدی و طراحی و مدیریت بازاریابی

آیا خیاطی، همان طراحی لباس است؟

خیر! طراحی لباس  با خیاطی متفاوت است. طراحی لباس، مرحله ای پیش از فرآیند خیاطی لباس است. در واقع، مدل و طرحی که قرار است خیاط، فرآیند دوخت را روی آن انجام دهد، توسط طراح لباس تعیین می شود. بنابراین اگر شما به خیاطی علاقه ای ندارید، باز هم طراحی لباس، میتواند در دستور کار شما برای تحصیل آکادمیک فرار بگیرد. چرا که هدف این رشته، تربیت خیاط خوب نیست! اما دانستن مهارت های پایه خیاطی ضرورت دارد. چرا که سبب می شود تا در هنگام طراحی، الزامات و محدودیت های خیاطی را بهتر بشناسید و آن را در طراحی خود لحاظ کنید.

(چارت درسی رشته طراحی پارچه)

فرق رشته طراحی لباس با رشته طراحی و دوخت چیست؟

بسیاری از علاقمندان به رشته طراحی لباس، گمان می کنند که این رشته با رشته کارشناسی طراحی و دوخت یکسان است. در حالی که متفاوت است. رشته طراحی و دوخت، از جمله رشته هایی است که دانش آموزان در انتخاب رشته پایه نهم در دستور کار قرار داده و به جای رشته علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی و علوم انسانی، وارد رشته های فنی و حرفه ای می شوند.

(عکسی از جلسه دفاع از پایان نامه رشته طراحی لباس)

این رشته، مختص هنرستان در شاخه کار و دانش است. تمرکز رشته طراحی و دوخت بر روی مقولاتی چون: ضخیم دوزی، دوخت  های تکمیلی مثل لباس عروس و لباس شب و نازک دوزی و امثالهم است. در رشته کاردانی طراحی و دوخت که در دانشگاه شریعتی و دانشگاه جامع علمی کاربردی ارائه می شود، دارندگان دیپلم این رشته میتوانند ادامه تحصیل دهند.

(فهرست چارت درسی رشته کارشناسی طراحی لباس)

رشته کارشناسی طراحی لباس با رشته طراحی پارچه نیز فرق دارد. این دو را با هم اشتباه نگیرید. رشته طراحی پارچه همانطور که از نامش پیداست، شما را با دنیای وسیع و گسترده و جذاب پارچه و بافت و دوخت و رنگ و به قولی الگوهای پارچه ها و انواع چاپ آشنا می کند و اصلا طراحی لباس و مقولات این حوزه در دستور کار قرار نمی گیرد. این رشته در مقطع کارشناسی در دانشگاه الزهرا ارائه می شود و بسیاری از دانشکده های دنیا این رشته را تحت عنوان BS in Textile Design ارائه میکنند.

(دانشگاه NC STATE آمریکا یکی از مطرح ترین مراکز تحصیل در رشته طراحی پارچه است)

(دانشگاه AUT نیوزلند از مقصدهای تحصیلی در رشته طراحی مد در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد است)

(اگر قصد آموزش آنلاین رایگان در حوزه طراحی مد و لباس و  پارچه را دارید، از فرصت های آموزش خان آکادمی استفاده کنید)

هدف و مقدمه

هدف از برگزاری دوره کارشناسی  پیوسته طراحی لباس، تربیت افرادی است که با در نظر گرفتن نیازهای طراحی و بهره گیری از ماشین آلان موجود بتوانند نیازهای طراحی لباس-طراحی الگو-برش و دوخت را در تولید بر طرف سازند. این افراد با فراگیری مبانی علوم نظری مورد نیاز و کسب مهارت های علمی در حد بسیار مطلوب میتوانند نیاز روز افزون جامعه را در زمینه طراحی لباس برای قشرها، مشاغل و سنین مختلف پاسخگو باشند و نیازهای بخش بازار را بر طرف کنند و در افزایش کارایی افراد تحت نظر خود در واحدهای تویدی و توسعه بهره وری مفید واقع شوند.

(یکی از بهترین روش های برای آگاهی از الگوها و روندهای جدید در طراحی پارچه و لباس، پست هایی است که فشن بلاگر ها در اینستاگرام به اشتراک میگذارند و به تحلیل دنیا رنگانگ فشن با زبانی ساده اقدام می کنند. در بالا، چدید ترین طرح های لباس رسمی و کژوال کیارا فراگنی، فشن بلاگر ۱۰ میلیون فالوری ایتالیایی را مشاهده می کنید)

ضرورت رشته

با توجه به لزوم ارتفا سطح کیفی و کمی طراحی و تولید لباس در کشور، تربیت نیروی انسانی کارآمد و کارشناسی مورد نیاز کارخانجات و واحدهای تولیدی پوشاک امری  ضروری است. لذا با توجه به نیازهای روز افزون جامعه به انواع پوشاک و بررسی های به عمل آمده، برنامه ریزی آموزشی رشته کارشناسی پیوسته طراحی لباس در جهت تحقق اهداف مورد نیاز در قالب این برنامه به عمل می آید.

با آموزش های لازم و کافی و انجام تحقیقات کاربردی لازم در این شاخه، میتوان به طراحی لباس با کیفیت بالا دست یافت که با معیارهای اسلامی و ایران منطبق باشد. در این دوره سعی گردید که فراگیری دانشجویان به صورت واحدهای نظری و عملی و متناسب با اهداف مورد نیاز باشد تا دانش آموختگان در امور اجرایی بتوانند نقش خود را به خوبی ایفا کنند.

(بیش از ۱۷ میلیون عکس از طراحی پارچه و لباس توسط کاربران مدگرد اینستاگرام از سراسر جهان بر روی هشتگ معروف CLOTHING بارگذاری شده است)

نقش و توانایی

طراحان لباس قادر خواهند بود در بخش طراحی لباس، بخش طراحی الگو، بخش برش، دوخت و خط تولید، فعالیت و نظارت نموده و سرپرستی کارگاه های مربوطه را بر عهده بگیرند. این افراد با توجه به سرعت چشمگیر تحولات هنر طراحی در بخش صنعت در دنیا باید قادر به تطبیق توانایی های خویش بوده و بتوانند مشکلات این صنعت را مرتفع کنند.

دانش اموختگان این رشته دارای توانایی های زیر هستند:‌

  • اداره امور کارگاه های تولیدی لباس
  • راه اندای واحدهای تولیدی لباس در بخش غیر دولتی
  • راه اندازی و سرپرستی کارگاه تولید لباس
  • سرپرستی خط طراحی الگوسازی، برش، دوخت لباس و سایز بندی در کارخانجات پوشاک
  • برنامه ریزی تولید در کارگاه ها و کارخانجات پوشاک
  • رفع اشکالات کارگران در حین کار
  • ایجاد خلاقیت و نوآوری در افراد با توجه به هدف های اموزشی مورد نظر
  • کنترل کیفیت در مواد مورد استفاده و در خط تولید
  • طراحی لباس در کارخانجات و تولیدی های پوشاک
  • نمونه دوز
  • ساخت الگوهای صنعتی
  • سایز بندی الگو
  • اجرای انواع هنرهای ظریف (سوزن دوزی) بر روی لباس
  • توانایی ادامه تحصیل در رده های علمی کاربردی مرتبط با رشته
  • تدریس دروس مربوطه در دبیرستان های فنی و حرفه ای و هنرستان
  • تدریس دروس مربوطه در آزمایشگاه های طراحی و خیاطی وابسته به وزارت کار
  • تدریس دروس مربوط در آموزشکده های فنی و حرفه ای

طول دوره

مجموع واحدهای دوره کارشناسی پوسته متصل ۱۳۲ واحد به شرح زیر است:‌

  • ۲۱ واحد آن عمومی که موصب شورای عالی برنامه ریزی است و هر واحد نظری معادل ۱۶ ساعت و هر واحد عملی آزمایشگاهی معادل ۳۲ ساعت و هر واحد کارگاهی معادل ۴۸ ساعت است.
  • طول دوره ۴ سال بوده و برنامه های درسی آن در ۸ نیمسال طراحی شدده است. طول هر نیمسال تحصیلی ۱۶ هفته آموزش کامل است.

(اگر علاقمند هستید تا با استایل ها، الگو و برندهای فعال در عرصه مدو لباس اسلامی آشنا شوید، از ده ها هزار تصویری که روی این هشتگ بارگذاری شده است استفاده کنید)

نوع و تعداد واحدهای درسی رشته کارشناسی طراحی لباس

  • دروس عمومی: ۲۱ واحد
  • دروس پایه: ۲۵ واحد
  • دروس اصلی: ۳۵ واحد
  • دروس تخصصی: ۴۶ واحد
  • دروس انتخابی: ۶ واحد

جدول دروس عمومی رشته کارشناسی طراحی لباس

  • معارف اسلامی ۱- ۲ واحد
  • معارف اسلامی ۲- ۲ واحد
  • اخلاق و تربیت اسلامی- ۲ واحد
  • انقلاب اسلامی و ریشه های آن- ۲ واحد
  • تاریخ اسلامی- ۲ واحد
  • متون اسلامی – ۲ واحد
  • فارسی – ۳ واحد
  • زبان خارجی- ۳ واحد
  • تربیت بدنی ۱- ۱ واحد
  • تربیت بدنی ۲- ۱ واحد

دروس پایه رشته کارشناسی طراحی لباس

  • درس طراحی ۱ – ۳ واحد
  • درس طراحی ۲ – ۳ واحد
  • درس مبانی هنرهای تجسمی ۱- ۳ واحد
  • درس مبانی هنرهای تجسمی ۲- ۳ واحد
  • درس آشنایی با هنر در تاریخ ۱- ۲ واحد
  • درس آشنایی با هنر در تاریخ ۲- ۲ واحد
  • درس آشنایی با هنرهای سنتی- ۲ واحد
  • درس آشنایی با هنرهای معاصر- ۲ واحد
  • درس عکاسی پایه- ۲ واحد
  • درس هنر و تمدن اسلامی ۱ – ۲ واحد
  • درس هنر و تمدن اسلامی ۲ – ۲ واحد

دروس اصلی رشته کارشناسی طراحی لباس

  • درس تاریخ پارچه و نساجی- ۲ واحد
  • درس تاریخ پوشاک ایران- ۲ واحد
  • درس تاریخ پوشاک جهان- ۲ واحد
  • درس شناخت الیاف و پارچه – ۲ واحد
  • درس دوخت سنتی – ۲ واحد
  • درس کاربرد رایانه در طراحی لباس- ۲ واحد
  • درس کاربرد رایانه در طراحی الگو- ۲ واحد
  • درس الگو سازی روی مانکن ۱ – ۲ واحد
  • درس الگو سازی روی مانکن ۲- ۲ واحد
  • درس بررسی آثار طراحان لباس- ۲ واحد
  • درس روش تحقیق- ۲ واحد
  • درس مدیریت تولید – ۲ واحد
  • درس بافت پارچه – ۲ واحد
  • درس چاپ پارچه – ۲ واحد
  • درس طراحی لباس مقدماتی-۳ واحد
  • درس جامعه شناسی هنر- ۲ واحد
  • درس آشنایی با پارچه و لباسهای سنتی- ۲ واحد
  • درس عفاف و حجاب- ۲ واحد

دروس تخصصی رشته کارشناسی طراحی لباس

  • درس طراحی لباس ۱ – ۳ واحد
  • درس طراحی لباس ۲ – ۳ واحد
  • درس طراحی لباس ۳ – ۳ واحد
  • درس طراحی لباس ۴ – ۳ واحد
  • درس الگو سازی ۱ – ۲ واحد
  • درس الگو سازی ۲ – ۲ واحد
  • درس الگو سازی ۳- ۲ واحد
  • درس الگو سازی ۴- ۲ واحد
  • درس دوخت ۱ – ۲ واحد
  • درس دوخت ۲ – ۲ واحد
  • درس دوخت ۳ – ۲ واحد
  • درس دوخت ۴- ۲ واحد
  • درس نمایش مد- ۳ واحد
  • درس سایز بندی – ۲ واحد
  • درس الگوسازی و دوخت لباس کودک- ۲ واحد
  • درس طراحی لباس کودک و نوجوان- ۲ واحد
  • درس زبان تخصصی- ۲ واحد
  • کارآموزی ۲ واحد
  • پروژه نهایی – ۴ واحد

(به منظور خلق ایده های نوآورانه در طراحی مد و لباس آقایان، میتوانید از هزاران طرح برند معروف رالف لورن استفاده کنید)

فهرست دروس انتخابی در رشته کارشناسی طراحی لباس

  • درس هندسه نقوش- ۲ واحد
  • درس نمادشناسی- ۲ واحد
  • درس کاربرد رنگ و پارچه در طراحی لباس- ۲ واحد
  • درس بازاریابی و اقتصاد – ۲ واحد
  • درس طراحی الگو در بخش صنعت – ۲ واحد
  • درس عکاسی ۲ – ۲ واحد
  • درس تجزیه و تحلیل آثار هنری- ۲ واحد
  • درس مبانی رایانه – ۲ واحد
  • درس طراحی لباس آقایان – ۲ واحد
  • درس الگوسازی لباس آقایان – ۲ واحد

(بیش از ۱۲ میلیون طرح از لباس کودکان و نوجوانان در این نشانی در دسترس دانشجویان طراحی لباس برای دروس الگوسازی برای لباس کودک است)

سرفصل درس طراحی ۱

هدف از این درس، هماهنگی ذهن و دست دانشجویان جهت طراحی به صورت اسکیس و طراحی خطوط محیطی است.

  • آشنایی با انواع ابزار طراحی
  • بررسی اصول و مبانی طراحی
  • آشنایی با خطوط مختلف شامل منحنی- عمود- افق و تلفیق آن
  • طراحی خطوط و رسیدن به محتوا از نظر حجمی
  • طراحی آزاد از خطوط محیطی –اسکیس یا خط خطی کردن از فیگور
  • طراحی به صورت اسکیس با خطوط محیطی در کادر
  • استفاده از ابزارهای جوهری نظیر: ماژیک برای ترسیم خطوط محیطی
  • ترکیب یک الی سه فیگور در کادر ۵۰ در ۷۰ سانت
  • ترکیب سه الی شش فیگور و بیشتر در کادر ۵۰ در ۷۰ سانت
  • ایجاد فیگورهای بزرگ تر به همراه حالات مختلف آن و هماهنگی در کادر ۲۰۰ در ۲۸۰ سانت
  • طراحی از آدمک های چوبی در حالات و فیگورهای حرکتی
  • دانشجویان موظف هستند که به صورت انفرادی اقدام به ترکیب چند فیگور به همراه فضاسازی در کادر ۸۰ در ۱۲۰ سانت داشته باشند.

(از مشاوران آنلاین طراحی مد و همچنین فشن بلاگرها برای دریافت ایده ها و تحلیل الگوهای طراحی شده خود در دروس طراحی لباس ۱ و ۲ استفاده کنید)

سرفصل درس طراحی لباس ۲

هدف از این درس، هماهنگی ذهن و دست دانشجویان جهت طراحی از زوایای مختلف و کاربرد سایه در طراخی فیگور است.

  • طراحی به صورت اسکیس از زوایای مختلف فیگور (روبرو-نیم رخ-سه رخ و پشت)
  • شناخت طراحی توصیفی
  • شناخت آناتومی بدن انسان و طراحی از آن
  • آموزش استخوان ها و طراحی آنها
  • طراحی از اسکلت انسان و از بیان حالت
  • طراحی از اسکلت انسان در ابعاد بزرگتر
  • آموزش سایه و روشن روی پارچه
  • آموزش سایه و روشن و بافت های مختلف
  • طراحی با استفاده از ترکیب فیگور و بافت
  • آموزش آب و مرکب و تمرینات مختلف به همراه خط
  • آموزش طراحی پارچه بر روی اندام با حالات مختلف با اجرای سایه و روشن جهت اشنایی با چین و چروک
  • آموزش بافت تکنیک خیس در خیس و پلان به پلان
  • آموزش طراحی لباس بر روی مانکن با اجرای سایه روشن
  • در پایان ترم، نقد و بررسی آثار دانشجویان صورت می گیرد و پس از رفع اشکالات، آثار برتر برای ارائه در نمایشگاه برگزیده می گردد.
حتما بخوانید :   ۴۰ توصیه طراحی استایل به لاکچری گردها

سرفصل درس مبانی هنرهای تجسمی ۱

هدف از این درس، شناخت اصلی عناصر اولیه دنیای تجسمی مانند: نقطه،  خط، سطح و غیره می باشد.

(برای فهم بهتر موضوعات درس مبانی هنرهای تجسمی، بازدید از گالری های شهر محل سکونت و همچنین تعامل با فعالان هنرهای تجسمی در اینترنت توصیه می شود)

  • در این درس باید با شکافتن نکات مهم تیوری در ارتباط با این عناصر و با ویژگی خاص هر یک از ان ها به ساده ترین شکل ممکن، و نحوه اجرای عملی آن پراخته شود. مبحث تئوری و تاکید بر آن به دانشجویان کمک میکند تا نسبت به آنچه را که باید به اجرا در آید بهتر بدانید و آنچه را می داند بهتر عمل کند.
  • در این کلاس به جای پرداخت به کارهای سهل و ساده عملی متداول که متاسفانه امروزه در دانشکده های هنر تدریس می شود، باید با اصول زیربنایی که بیشتر پر پایه های تیوری همراه با عمل استوار باشد تکیه کرد. مبانی هنرهای تجسمی ۱ یکی از ان دروسی است که تئوری آن باید بیشتر از عملی باشد. یعنی مبانی ۱ از ۲ واحد عملی و یک واحد نظری به دو واحد نظری و یک واحد عملی تغییر یابد.
  • باید توجه داشت که هر یک از عناصر به تنهایی و یا ترکیبی مورد مطالعه موشکافانه قرار گیر تا به تدریج دانشجویان به درکی عمیق از عملکرد این عناصر که دنیای تجسمی بر اساس آن شکل گرفته است دست یابند. همانطور که برای شناسایی زبان باید عناصر زبان از قبیل اسم و صفت و فعل را شناخت . اصول عناصر اولیه دنیای تجسمی را که قابل لمس تر از تقسیم بندی های دستور زبان است را نیز باید آموخت.

سرفصل درس مبانی هنرهای تجسمی ۲

هدف از این درس، بحث پیرامون تئوری های جدید رنگ و اجرای بخش های مهم عملی آن در ارتباط با شاخه های گوناگون تخصصی اختصاص می یابد.

  • رنگ به عنوان نقش بسیار مهم در جهان هستی نقش تعیین کننده کیفیت آفرینندگی است. از آنجایی که دانشجویان اکثرا دیدن را به همانگونه طبیعی که در ان ها وجود دارد میپذیرند، و در گسترده نمودن خلاقیت ها و کوشش های خود برای رسیدن به آنچه را که مورد نظر دارند نمی کوشند، لذا توانایی های حس بینایی و چشمان خود نیز برای بیان قدرت شگفت انگیز آفرینش و توصیف آن میل و رقبتی نشان نمی دهند.
  • مهمترین دلیل برای عدم این تعادل ، پرداختن و کم بها دادن به زمینه های تئوری مقوله مهم رنگ و همراه نشناختن آن در تجربه های عملی در دانشکده های هنری است.
  • در مبحث رنگ که به ماهیت دریافت حسی و چگونگی استفاده از تجربه و احساس مربوط می شود برای دست یافتن به جنبه های ذوقی و ذهنی، از رنگ باید به عنوان یک ارتباط بصری و نحوه استفاده آن را در زمینه های کاربردی مورد استقاده قرار داد. اختصاص دادن رنگ فقط به یک ترم نه تنها پاسخگوی نیاز دانشجویان نیست بلکه در موارد دیگری زندگی فردی و اجتماعی دارای اهمیت ویژه ای است که باید از ابعاد گوناگون روانشناختی آن را مورد مطالعه قرار داد و حاصل آنرا عملا در کارهای اجرایی به اجرا در آورد.

سرفصل درس آشنایی با هنر در تاریخ ۱

هدف از این درس، شناخت تاریخ هنر جهان و عوامل ظهور تمدن ها از دوران پارینه سنگی تا قرن ۱۹ میلادی با مطالعه آثار معماری و نقاشی ، پیکره و صنایع دستی است.

  • آشنایی با هنر پیش از تاریخ (پارینه سنگی-نوسنگی- فلز)
  • آشنایی با هنر صدر مسیحیت : مقابر دخمه ای- موزاییک-نقاشی-نقوش برجسته و هنرهای صناعی
  • آشنایی با هنر بیزانس: شهر راونا- معماری (گالا پلاکیدا- پولیناره-سان ویتاله) نقاشی و هنرهای صناعی
  • آشنایی با هنر بین النهرین: سومریان و آکدیان
  • آشنایی با هنر یونان: آشنایی با تمدن اژه و تمدم مینوسی ها و سیکلادی ها و میسنی ها
  • آشنایی با هنر خاورمیانه: سفال ها و معماری ها و نقوش برجستته و نقاشی
  • آشنایی با هنر دوره کلاسیک: شامل معماری اکروپلیس و پیکره تراشی و نقاشی و نقوش برجسته
  • آشنایی با هنر دوره هلنی: معماری و نقوش برجشته
  • آشنایی با هنر رومی: آشنایی با هنر اتروسک ها و معماری مقابر و مجسمه سازی و طرح های عمرانی ورزشگاه ها و کلسیوم و طاق نصرت و پیکر تراشی
  • آشنایی با هنر در دوره رمانسک: معماری ونقاشی و پیکر تراشی و هنرهای نصاعی
  • آشنایی با هنر در دوره گوتیک: معماری و پیکرتراشی و شیشه منقوش
  • آشنایی با هنر دوره رنسانس: رنسانس در ایتالیا و وینز و اروپای شمالی
  • آشنایی با هنر دوره باروک: شامل باروک فرانسه و ایتالیا و هلند و انگلستان
  • آشنایی با هنر دوره روکوکو: روکوکو در فرانسه و انگلستان و آلمان

سرفصل درس آشنایی با هنر در تاریخ ۲

هدف از این درس شناخت هنر و تمدن ایران پیش از تاریه تا پایان دوره قاجار با مطالعه آثار معماری و نقاشی و صنایع دستی و سایر هنرها.

  • آشنایی با هنرغارنشینی –نقاشی و کنده کاری ها و پیکره ها باتوجه به نقاشی های غار میرملاس و همیان در غرب ایران. سفال گری و سیلک کاشان، اسماعیل آباد قزوین و شوش.
  • آشنایی با هنر میان سنگنی (نقاشی های پناهگاهی) و آشنایی با هنر نو سنگی
  • آشننایی با هنر پیش از تاریخ (سفال گردی- سیلک کاشان- اسماعیل آباد قزوین)
  • آشنایی با فرهنگ های نجد ایران تا قبل از ورود آریایی ها و آشنایی با فرهنگ و هنر اقوام ساکن ایران
  • آشنایی با هنر ایران باستان و مادها و هخامنشیان باتوجه به پاسارگاد و تخت جمشید و کاخ شوش
  • آشنایی با هنر سلوکیان و اشکانیان
  • آشنایی با هنر دور دوره ساسانیان: معماری کاخ فیروزآباد و نیشابور و سروستان
  • آشنایی با هنرهای اسلامی در صدر اسلام در حکومت طاهریان و سامانیان و صفاریان و آل بویه
  • آشنایی با هنرهای اسلامی در دوره های سلجوقیان و ایلخانیان و تیموریان و صفویه و زندیه و قاجاریه

سرفصل درس آشنایی با هنرهای سنتی ایران

هدف از این درس اشنایی دانشجویان رشته کارشناسی طراحی لباس، با ویژگی ها و دایره شمول برخی از اصول و مبانی و نیز آشنایی با رشته های مختلف هنرهای سنتی است.

(برای فهم بهتر الگوها و رندهای جدید طراحی لباس ، بازدید از نمایشگاه های مد و لباس استانی در نظر باشد)

  • بررسی تعاریف و خصیصه ها و ویژگی و دایره شمول هنرهای سنتی ایران با نگاهی به سیر تحول و تصور آن از گذشته تا به امروز
  • بررسی اصول و مبانی زیر بنای هنرهای سنتی ایران و جایگاه آن در مجموعه فرهنگ و هنر و تمدم ایران
  • آشنایی با تعریف و ویژگی ها و طبقه بندی و رشته های گوناگون صنایع دستی ایران به عنوان بخش مهم و قسمت اعظم هنرها سنتی ایران شامل زیر اندازهای سنتی (گلیک-گبه-زیلو=پلاس و قالی)، نساجی (پارچه بافی- چاپ- رنگ و رنگرزی و رو دوزی ها) هنرهای چوبی (خراطی-کنده کاری۰ منبتت- معرق- خاتم و نازک کاری) هنرهای مرتبط با فلز (دواتگری-حکاکی-قلمزنی- میناکاری-ملیله سازی و طلاکوبی)
  • آشنایی با اصول و مبانی طراحی سنتی و نگارگری ایرانی
  • آشنایی با خط و خوشنویسی و سیر تحول و تصور آن و بررسی برخی از خطوط مهم ایرانی اسلامی
  • آشنایی با اصول و مشخصه ها و ویژگی معماری ایرانی اسلامی و شیوه های معماری ایرانی و هنرهای تزیینی وابسته به معماری سنتی ایران

سرفصل درس آشنایی با هنرهای معاصر

هدف از این درس، مطالعه و شناخت مکتب های هنری و عوامل ظهور اظهار آنها از نیمه قرن ۱۹ میلادی تا پایان قرن بیستم میلادی است.

(پوشاک در تابلوهای نقاشی مهم تاریخ معاصر در شناخت دانشجوی رشته طراحی لباس برای روندشناسی تاثیرگذار است)

  • عوامل ایجاد مکاتب هنری معاصر و عوامل ظهور انها
  • شناخت مکاتب هنری معاصر و ویژگی های آنها
  • هنر از نیمه قرن ۱۹ میلادی تا اوایل قرن بیستم: از امپرسیونیسم تا سمبولیست
  • هنر از نیمه اول قرن بیستم: از اکسپرسیونیسم تا دادانیسم
  • هنر از نیمه دوم قرن بیستم: از اکسپرسیونیسم انتزاعی تا پاپ آرت و پست مدرنیسم

سرفصل درس عکاسی پایه

در این درس، آشنایی با دوربین های مختلف و قسمت های آن و خصوصیت فیلم های مناسب اینگونه دوربین ها و آشنایی عملی با لابراتورهای عکاسی و ظهور فیلم و چاپ عکس سیاه و سفید در دستور کار است.

  • آشنایی با اساس ساختمان دوربین و طرز کار آن
  • آشنایی با اجزای مختلف دوربین و نقش هر یک از آنان در عکاسی
  • شناخت انواع فیلم و خصوصیات فیلم های عکاسی
  • آشنایی با اصول کادربندی و نقاط طلایی در تصویر
  • تمرینات عملی و استفاده از دوربین در زمان ها و مکان های مختلف
  • شناخت انواع لوازم اضافی دوربین و نحوه به کارگیری آنها
  • آشنایی با چند تن از عکاسان ایرانی و خارجی و سبک کار آنها
  • آشنایی با لابراتوار عکاسی- ظهور فیلم و چاپ عکاسی سیاه و سفید
  • ظهور فیلم و چاپ عکاسی سیاه و سفید در لابراتور به طریق عملی

(طرح لباسی که برای بانویی که گفته می شود معشوقه پیکاسو بود، کشیده شده است)

درس هنر و تمدن اسلامی

هدف از این درس، آشنایی با آعازین سالهای ظهور اسلام و شکل گیری و تبلور اندیشه اسلامی در پهنه کشورهای حوزه جهان اسلام با تاکید بر آثار معماری و هنرهای وابسته به آن، تصویرگری وهنرهای تزیینی مشتتمل بر خوشنویسی و کتاب آرایی و نساجی و صنایع دستی مشتمل بر سفالینه سازی و معرق و منبت است.

  • گسترش اسلام در دنیای کهن
  • هنر در عصر امویان
  • هنر در عصر عباسیان
  • هنر در سرزمین های غربی جهان اسلام
  • فاطمیان در شمال آفریقا و مصر
  • هنر در عصر مملوکیان مصر و سوریه و عربستان
  • هنر در امپراطوری عثمانی

(تابلو نقاشی که مرگ لئوناردو داوینچی، دانشمند ایتالیایی را نشان می دهد و می توان به سبک مد و لباس قرون قبل پی برد)

سرفصل درس هنر و تمدن اسلامی ۲

  • ایران در قرون اولیه اسلامی
  • آل بویه
  • سلجوقیان و ایلخانیان تا قاجاریه

(تصویری از آثار به نمایش درامده در بخش طراحی لباس بانوان در نمایشگاه مد و لباس فجر ۱۳۹۴)

سرقصل درس تاریخ پارچه و نساجی

هدف از این درس، آشنایی دانشجویان با پیشینه و سیر تحول و تصور پارچه و نساجی در ایران و جهان از دیر باز تا کنون است.

(تصویر نخستین دستگاه های تولید پارچه در قرن بیستم میلادی)

  • بررسی پیشینه بافت پارچه و نساجی سنتی ایران از آغاز تا پایان دوره اشکانی است.
  • بررسی سابقه سیر تحول و تصور پارچه بافی و نساجی سنتی ایران در دوره ساسانی و بررسی ویژگی های کلی قطعات پارچه های به جا مانده از دوره ساسانی به لحاظ طرح و نقش و رنگ و شیوه های بافت
  • بررسی تاریخ پارچه نساجی ایران از آغاز صدر اسلام تا پایان دوره سلجوقی و تجزیه وتحلیل کلی قطعات منسوج به جا مانده از دوره ساسانی به لحاظ طرح و نقش و رنگ
  • بررسی سیر تحول و تصور پارچه بافی و نساجی ایران در دوره های ایلخانی و تیموری
  • بررسی علل زوال و رکود پارچه بافی در دورا پس از صفویه
  • بررسی پیشینه و سیر تحول و تصور پارچه و نساجی در کشورهای آسیا
  • بررسی پیشینه سیر تحول صنعت پارچه بافی و نساجی در کشورهای اروپایی
  • بررسی سوابق و چگونگی تحول و تصور پارچه بافی و نساجی در کشورهای آمریکایی و آفریقایی
  • بررسی تطبیقی و مقایسه در زمینه علل و پیشرفت هنر نساجی و پارچه بافی

سرفصل درس تاریخ پوشاک ایران

آشنایی دانشجویان با تاریخچه و چگونگی تحول و تصور پوشاک در ایران.

(تصویر پوشاک زنان در عصر قاجاریه)

  • بررسی وضعیت پوشاک در سرزمین ایران از دورترین زمان ها تا دوران مادها
  • بررسی پوشاک ایرانیان در دوره های ماد و هخامنشی
  • بررسی چگونگی تحول پوشاک زنان و مردان ایرانی در دوره های سلوکی و اشکانی
  • بررسی پوشاک زنان و مردان ایران در دوره ساسانی
  • بررسی تحولات پوشاک زنان و مردان ایرانی در صدر اسلام
  • بررسی وضعیت پوشاک ایرانیان در دوره های ایلخانی و تیموری تا قاچاریه
  • بررسی روند تغیرات و تحولات پوشاک زنان و مردان ایرانی در دوره معاصر با عنایت به پذیرش تاثیرات فرهنگ لباس و مد اروپایی بر پوشاک ایرانیان

(چاقچور دورنگ دست‌دوز مربوط به دوره قاجار)

(زنان عصر قاجار)

سرفصل درس تاریخ پوشاک جهان

آشنایی دانشجویان با دوره های تاریخی پوشاک و مد در اروپا و برخی دیگر از کشورهای جهان.

  • بررسی وضعیت پوشاک از دور ترین زمان ها تا دوره بیزانس
  • بررسی وضعیت پوشاک در دوره بیزانس
  • بررسی وضعیت پوشاک در دوره رمانسک
  • بررسی وضعیت پوشاک در دوره گوتیک
  • بررسی تغییرات و تحول پوشاک مردان و زنان در دوره بیزانس
  • بررسی تحولات پوشاک در دوره باروک
  • بررسی تحولات پوشاک در دوره ریجنسی
  • بررسی روند تغییرات و تحولات پوشاک در دوره باشکوه مد و لباس (رکوکو)
  • بررسی تحولات پوشاک در دوره نئوکلاسیک مشتمل بر دوره های لویی شانزدهم
  • بررسی تحولات پوشاک در دوره های شاخص قرن نوزدهم از نظر مد و پوشاک
  • بررسی تحولات پوشاک در دوره اول قرن بیستم
  • بررسی روند تغییرات و تحولات لباس و پوشاک
  • بررسی تحولات پوشاک در برخی دیگر از کشورها

سرقصل درس شناخت الیاف و پارچه

آشنا نمودن دانشجویان با انواع الیفای که جهت تهیه منسجوات بکار برده می شوند و معرفی انواع پارچه.

  • آشنایی با انواع الیاف طبیعی شامل پنبه و پشم و ابریشم و خانواده انها ، روشهای تولید الیاف و خصوصیات پارچه های تولید شده از ان ها
  • آشنایی با انواع الیاف مصنوعی شامل:‌الیاف بازیافتی، استات سلولز، پی آمید ، پلی استر، آکریلیکی، و سایر الیاف مصنوعی جهت تولید منسوجات بکار می روند.
  • شناسایی الیاف از طریق میکروسکویی، سوزاندن الیاف شیمیایی در آزمایشگاه الزامی
  • آشنایی با منسوجاتی که با الیاف جدید تولید می شوند. نظیر: میکرو و سوپر میکروفایبرها، گورتکس، اسپاندکس و سایر منسجواتی که در البسه کاربرد دارند.
  • آشنایی با علایم استاندارد نگهداری و شستشوی منسجوات
  • آشنایی با انواع لکه و روش های لکه بری و تمییز کردن پارچه
  • ارائه نمونه از مواد اولیه و الیاف و منسجوات جهت شناساندن آنها به دانشجویان.

(طرح لباس عروس پوشیده رزا کلارا)

سرفصل درس دوخت سنتی

هدف از این درس، شناخت دانشجویان از انواع دوخت های سنتی به لحاظ فرهنگ و طرح و رنگ و کمپوزیسیون و توانایی کاربرد آن در دوخت لباس های مدرن.

  • آشنایی با تاریخچه سوزن دوزی در ایران
  • آشنایی با ابزار و وسایل کار
  • آشنایی با انواع دوخت و کاربرد آن در لباس
  • آشنایی با انواع سوزن، نخ دمسه، عمامه و ابریشمی و پارچه و دیگر مواد کارگاه
  • آشنایی با انواع دوخت ها و شیوه دوخت آنهها به صورت عملی توسط استاد مربوطه
  • شیوه دوخت قلابدوزی
  • شیوه دوخت سکمه دوزی
  • شیوه دوخت بلوچ دوزی
  • شیوه دوخت سوزن درویشی
  • شیوه دوخت پته دوزی
  • شیوه دوخت ممغان دوزی
  • شیوه دوخت ترکمن
  • شیوه دوخت آیینه دوزی
  • شیوه دوخت خوس دوزی
  • شیوه دوخت تو پردوزی
  • کلیه دوخت ها توسط دانشجویان به صورت نمونه دوخت شود.

سرفصل درس کاربرد رایانه در طراحی لباس

کسب مهارت در کاربرد بسته های نرم افزاری مربوطه.

سرفصل درس کاربرد رایانه در طراحی الگو

هدف از این درس، آشنایی دانشجویان با نرم افزار تخصصی الگوسازی و سایز بندی و توانایی ساخت الگوهای صنعتی و چیدمان الگو

  • آشنایی اولیه یا ابزارهای نرم افزار تخصصی
  • ساخت الگو و آشنایی با محور مختصات و ترسیم الگوهای مختلف
  • وارد کردن الگوی دستی با رایانه توسط دستگاه دیجیتایزر و آماده کردن الگو برای سایز بندی
  • اضافه کردن درزها و مشخص نمودن نشانه های الگو
  • سایز بندی کردن الگو
  • چیدمان الگو نحوه قرار گرفتن ان ها بر پارچه ها با عرض مختلف

سرفصل درس الگو سازی روی مانکن ۱

هدف، شناخت عملی با شیوه ساخت الگو لباس به روش حجمی و کسب مهارت عملی در پیاده کردن الگو به طریقه سه بعدی بر روی مانکن و دوخت لباس با استفاده از طرح مورد نظر.

  • توضیحات مربوطه به مانکن یا مولاژ و چگونگی استفاده از آن در طراحی و تهیه الگو لباس
  • شناخت مانکن
  • آشنایی با ابزار و وسایل کار روی مانکن (پیستوله-کاربن-گونیا-خطکش-صابون-متقال نازک)
  • آماده سازی مانکن با سایز بدن فرد
  • تعیین خطوط راهنما بر روی مانکن طبقه خطوط راهنمای روی پارچه و مانکن
  • آموزش طریقه بستن پنس سر شانه و پنس زیر سینه
  • آموزش طریقه ترسیم حلقه آستین و طوق بقه و دروزهای پهلو
  • انتقال خطوط کارور سینه و کمر و باسن بر روی پارچه
  • انتقال خطوط ترسیمی از پارچه به الگوی مسطح
  • آموزش طریه انتقال پنس سر شانه به زیر سینه –به خط پهلو- به طوق یقه
  • آموزش برش پرنسسی بر روی مانکن در پیش و پشت
  • طریقه برش روی کارور و طریقه آموزش پیراهن مردانه
  • طریقه آموزش برش گرد زیر سینه  (پیش و پشت بالا تنه) و طریقه آموزش برش گرد بالای سینه توام با پیلی یا چین
  • آموزش تهیه دامن تنگ ساده و دامن فون و آموزش تهیه دامن پیلی دا و پیلی تخت و پیلی دو طرفه
  • آموزش تهیه ساخت دست مانکن
  • آموزش تهیه آستن ساده- آستین پفی در کاپ آستین و آستین پفی در لبه مچ آستین
  • اساس بالا تنه و اساس دامن و آستین ساده و برش پرنسسی که باید به صورت پاترون تهیه و پروگیری انجام گردد.
  • دوخت سه دست لباس بر روی مانکن با جنسبت های مختلف الزامی است
  • تهیه آلبوم از کلیه مراحل کار الزامی است
  • نمایش لباس ها در پایان ترم الزامی است

سرفصل درس کار روی مانکن ۲

هدف از این درس، شناخت عملی با شیوه ساخت الگو لباس به روش حجمی و کسب مهارت علمی در پیاده کردن الگو به طریقه سه بعدی بر روی مانکن و دوخت لباس با استفاده از طرح مورد نظر.

  • آموزش یقه هفت- گرد- دلبری-خشتی-قایقی-یقه شکاری-آمریکایی و انگلیسی سر خود و انگلیسی جدا و آرشال دو تکه و شومیز
  • آموزش آستین کیمونو، کیموتو رگلان و کیمونور زیر بغل گرد و رگلان و آستین دو تکه
  • اموزش کت و دامن ، اموزش اورکت، با در نظرگرفتن آزادی ها در کت و اورکت و پالتو، آموزش برش، جیب و تزیینات و خرج کار موارد ذکر شده
  • مدلسازی پیراهن۰ پیراهن تنگ و راسته و مدل دار و ترک و پیراهن شب و لباس عروس
  • مدلسازی سوتین- مایو-تاپ کمر کرستی با استفاده از فنر کلیه کارها به صورت پاترون تهیه و پروگیری انجام شود.
  • در پایان ترم ، دوخت ۳ دست لباس با استفاده از مدلسازی الزامی است.
  • کلیه کارهای به صورت آلبوم جمع آوری و نمایش زنده انجام شود.

(انواع یقه های در طراحی لباس)

سرفصل درس بررسی آثار طراحان لباس

هدف از این درس بدست آوردن توان اطلاعات لازم در مورد طراحان لباس و نقد و بررسی روی آثار انها و رشد خلاقیت هنری به دور از تقلیدهای کورکورانه است.

  • تاریخچه طراحی لباس و طراحان لباس
  • آشنایی با طراحان برجسته دنیا
  • روش شناختن شخصیت و سبک طراحان و شناخت و تجسم قوی نسبت به خطوط داده شده در طرح
  • خلاقیت و نقش طراحان لباس در پیام رسانی
  • ارائه نمونه های برجسته طراحان مشهور جهانی در این رشته
  • استیلیزه کردن کلکسیون طراحان لباس و الهام از یک خط یا موضوع در طرح های جدید توسط دانشجویان
  • شکل گیری خطوط بر روی اندام و هماهنگی لباس با حرکات بدن
  • در مورد هر سبک، خصوصیات بارز آن، تفاوت ها و شباهت های آنان با سبک های پیشین، با نشان دادن عکس یا اسلاید و نمونه های هر سبک از طریق شبکه های اینترنتی
  • نقد و بررسی انجام گرفته و نظریات جمع بندی گردد
  • بررسی چگونگی طراحی های لباس و عملکردهای انها در ارتباط با مسایل فرهنگ و مذهبی
  • دانشجویان در پایان هر ترم هر کدام راجع به عملکرد و کلکسیون دو طراح لباس بررسی و تحقیق به عمل آورده ، دو کلکسیون لباس با استفاده از المان ههای آنان و طرح و رنگ و به کار بستن خلاقیت و نوآوری طرح های جدید در ارتباط با مسایل اجتماعی و فرهنگی ارائه کنند.

سرفصل درس روش تحقیق در رشته کارشناسی طراحی لباس

هدف از این درس، آشنایی دانشجو با مباحث نظری روی تحقیق و تجربه روش تحقیق مرتبط با رشته است.

  • ارائه تعاریف اساسی نظیر تحقیق و روش اصول اولیه تحقیق
  • ارائه ویژگی های یک تحقیق خوب و مهمترین روش هایی که در تحقیقات علمی مورد استقاده قرار می گیرد نظیر روش تاریخی و میدانی و همبستگی و آماری و تجربی
  • انواع استدلال های علمی و انواع پژوهش و ویژگی های یک محقق خوب
  • ارائه طرح تحقیق مرتبط با رشته های هنری جهت تجربه روش تحقیق
  • تبیین مراحل مختلف یک کار تحقیقاتی و روشهای جمع آوری اطلاعات مورد نیاز
  • ضرورت نگارش در تحقیق و فرآیند آن و ساختار یک گزارش طرح تحقیقاتی و رساله نهایی
  • درش بخش عملی این درس یک دروژه تحقیقی اجرا می شود. موضوع این تحقیق با راهنمایی استاد توسط دانشجو صورت می گیرد. موضوع طرح باید در ارتباط با رشته تحصیلی دانشجو باشد. استاد راهنما دانشجو را در اتخاذ روش تحقیق صحیح و مناسب با موضوع و معرفی منابع کتابخانه ای و مراکز اطلاعاتی راهنمایی و هدایت می کند.
  • در انتخاب موضوع، نیازهای جامعه و فرهنگ و هنر غنی اسلامی ایرانی در زمینه طرح ها، البسته سنتی و طراحی لباس مد نظر باشد.
حتما بخوانید :   کلکسیون لباس مردانه پاییزی و زمستانی رالف لورن ۲۰۱۷

سرفصل درس مدیریت تولید

هدف از این طرح، آشنایی با سازمان و چگونگی کاربرد ابزارهای مدیریت در برنامه ریزی و کنترل است.

  • تعریف سیستم و رفتارهای سازمانی
  • نظریه های سازمانی
  • برنامه ریزی و تقسیم کار و طبقه بندی وظایف و تفویض اختیار
  • هماهنگی و ارتباط بین صف و ستاد
  • رهبری کنترل و نظارت
  • برنامه ریزی تولید و عملیات
  • برنامه ریزی تولید و تنظیم طرح
  • جدول بندی تولید
  • تصمیمات مربوط به استقرار داخلی و حمل و نقل و موقعیت کارخانه

سرفصل درس طراحی پارچه

هدف از این درس،شناخت طراحی انواع بافت های پایه پارچه و مشتقات آنها و بافت های پارچه های دولا و فنون بافت انها است.

  • شناخت طرح تافته و مشتقات آن و شناخت طرح سرژه و مشتقات آن
  • شناخت طرح ساتن و مشتقان آن
  • شناخت اصول و نحوه طراحی و اجرای بافت کلیه بافت های پایه اعم از تافته و سرژه و ساتن و مشتفات آنها
  • طرح یانواع پارچه با بافت یک سیستم تار و یک سیست پود- بافت هایی با دو سیستم تار و یک سیستم پود و انواع پارچه دولا
  • شناخت اصول و نحوه طراحی و اجرای بافت پارچه با بافت هایی با بیش از یک سیستکم تار و یه سیستم پود
  • شناخت بافت های مخمل تاری و مخمل پودری و حوله و فیگور تاری و پودری
  • شناخت پارچه ژاکارد و طراحی و تجزیه آن
  • دانشجویان با راهنمایی استاد مبادرت به طراحی و اجرای طرح بافت نمونه های مختلف می پردازند
  • ارائه یک بافت خلاقانه پارچه در پایان ترم الزامی است. نمونه میتواند به صورت ارائه کیف، شال گردن، کمربند، تاپستری و آباژور باشد.
  • در پایان ترم درس طراحی پارچه در رشته کارشناسی طراحی لباس، دانشجویان بایستی کارهای در طول ترم را در نمایشگاه معرفی کنند تا مورد نقد قرار بگیرد.

سرفصل درس چاپ پارچه

هدف از این درس، آشنایی اجمالی با روش های مختلف چاپ پارچه اعم از دستی و ماشینی و سنتی و صنعتی و اجرای یک طرح با استفاده از روش چاپ اسکرین است.

  • آشنایی با تاریخچه چاپ پارچه و روش های مختلف چاپ های دستی مانند:‌دندنه ای و مهری و کلاغه ای و اسکرین.
  • آشنایی با روش های ماشینی چاپ پارچه مانند اسکرین و تخت و روتاری و غلتکی و برداشت و برگردان
  • اجرای چاپی یک طرح بیش از سه رنگ با استفاده از روش فتواسکرین
  • در پایان ترم ارائه کارهای دانشجویان به صورت نمایشگاهی الزامی است.

سرفصل درس طراحی لباس مقدماتی در رشته کارشناسی طراحی لباس

هدف از این درس، مبانی طراحی لباس، زیربنای دروس تخصصی در طراحی لباس است و هدف آن ورزیده کردن دست دانشجویان برای طراحی لباس و کسب مهارت لازم در طراحی لباس در حالات مختلف اندام و کسب مهارت لازم جهت طراحی سریع از فیگورهای متنوع است.

  • آشنایی با ابزار وسایل کار طراحی
  • انواع ابزار مناسب طراح یلباس مقدمانی- انواع مداد طراحی- کاغذ مناسب- مداد رنگی- ماژیک – مداد شمعی- ذغال طراحی- قلم موها- چگونگی کارکرد هر یک از ابزار ذکر شده
  • توضیحات راجع به تقسیمات طولی و عرضی اندام
  • طراحی از مانکن در حالات مختلف
  • تجسم طراحی از اندام انسان به صورت ساده
  • طراحی ذهنی از اندام در حالات مختلف با پوشش های گوناگون
  • ایجاد سایه روشن در طراحی لباس با ذغال
  • تاثیر سایه های مدادی برای ایجاد حجم در طراحی لباس
  • تاثیر سایه های مداد رنگی برای ایجاد حجم در طراحی لباس
  • ایجاد بافت در طراحی لباس با استفاده از آبرنگ و مداد رنگی و گوش و پاستل و پاستل روغنی.
  • ایجاد بافت در طراحی لباس با استفاده از خودکار یک رنگ و دو رنگ و سه رنگ
  • بافت های منظم و نامنظم
  • طراحی سریع ذهنی با استفاده از روان نویس و راپید و خودکار در مدت ۲ دقیقه
  • نمایشگاهی از کارهای دانشجویان در پایان ترم
  • ارزشیابی از دانشجویان به صورت طراحی سریع و در زمان تعیین شده که نباید بیش از ۳ دقیقه باشد.

سرفصل درس جامعه شناسی هنر

هدف از این درس، آشنایی با دانش جامعه شناسی به عنوان یکی از اساسی ترین علوم انسانی و اجماعی و بررسی واکنش های اجتماعی و روابط جامعه با مسایل گوناگون و به عبارت روشن تر، شناخت مسایل محیطی انسانی هنری از دیدگاه اجتماعی و با تکیه بر شناسایی هویت فرهنگی هنری در لباس و جامعه است.

  • مقدمه ای بر علم جامعه شناسی
  • اهداف جامعه شناسی
  • ارتباط جامعه شناسی با دانش های دیگر انسانی به خصوص هنر
  • بررسی ارا و عقاید جامعه شناسان
  • آشنایی با روش های تحقیقی جامعه شناسی
  • جامعه شناسی مذهبی
  • تحلیل جامعه شناسی هنری ایران و پدیده ها و واکنش های انطباقی آن با مقتضیات دگرگونی
  • جامعه شناسی هنر و شناخت فرهنگ و هنر در ارتباط با لباس
  • جامعه شناسی در ارتباط با الگوهای مصرفی

سرفصل درس آشنایی با پارچه و لباس های سنتی

هدف از این درس، آشنایی دانشجویان رشته طراحی لباس با تاریخچه پارچه در ایران و شناخت پارچه ها و آشنایی با لباس های قومی و سنتی ایران است.

  • آشنایی با پوشاک کردهای مرد و زن
  • آشنایی با پوشاک کرمانشاه
  • آشنایی با پوشاک کرد شمال خراسان
  • آشنایی با پوشاک کرد آذربایجان غربی
  • آشنایی با پوشاک کرد قوچان
  • آشنایی با پوشاک لرستان
  • آشنایی با پوشاک بختیاری
  • آشنایی قشقایی
  • آشنایی با پوشاک بلوچ
  • آشنایی با پوشاک ترکمن ها
  • آشنایی با پوشاک ساحل جنوبی دریای مازندران
  • آشنایی با پوشاک گیلان
  • آشنایی با پوشاک بانوان بندری
  • آشنایی با پوشاک اقلیت های زرتشتی
  • آشنایی با پوشاک ارامنه
  • بازدید از موزه ها و نمایشگاه ها الزامی است
  • دانشجویان ملزم به کار تحقیقاتی در زمینه تاریخ پوشاک اقوام مختلف در زمینه تزیینات پارچه و لباس و ملحقات هستند.

سرفصل درس عفاف و حجاب در رشته کارشناسی طراحی لباس

هدف از این درس آشنایی دانشجویان با هدف و فلسفه عفاف و حجاب و مروری بر تاریخچه پوشش در تمدن ها و ایران و ضوابط پوشش اسلامی است.

  • فطری بودن پوشش و مفهوم و ابعاد حجاب و پوشش و هدف و فلسفه پوشش
  • بررسی آیات حجاب و عفاف در قرآن و حدیث
  • تاریخچه پوشش در تمدن ها و پوشش در ایران
  • حجاب و آزادی
  • بررسی ضوابط پوششی در دانشگاه های کشورهای اسلامی و غربی
  • زن در صحنه اجتماع و مفهوم توسعه و مشارکت اجتماعی نظرات موجود در رابطه با منزلت زن در جامعه
  • عوامل بد حجابی و بی حجابی

منابع پیشنهادی

  • کتاب مساله حجاب- نوشته شهید دکتر مطهری
  • کتاب حجاب از دیدگاه قرآن و سنت – نوشته فهیمه فتاحی زاده- فصلنامه شورای فرهنگی اجتماعی زنان
  • کتاب چالش ها و کاوش های جدید – نوشته حسین مهدی زاده
  • کتاب نقش حجاب در توسعه- نوشته سیمین دخت بهزاد پور

سرفصل درس تخصصی طراحی لباس ۱ رشته کارشناسی طراحی لباس

هدف از این درس، شناخت تکنیک های مختلف جهت بدست آوردن جنس و فرم لباس و توانایی به کارگیری و کسب مهارتهای لازم عملی در بدست آوردن تکنیک های مختلف به منظور نشان دادن جنس پارچه و طرح و رنگ و فرم لباس و اصول هر یک است.

  • آشنایی با ابزار و وسایل کار
  • تکنیک رنگ پارچه های ساده و به دست آوردن جنس پارچه
  • تکنیک رنگ پارچه های افکت دار
  • تکنیک رنگ پارچه های خالدار و ریز و درشت با فاصله و ایجاد سایه و روشن در ان
  • تکنیک رنگ پارچه های راه راه و راه های نزدیک به هم
  • تکنیک رنگ پارچه های حریر (حریر ساده و گلدار و طرح دار و حاشیه دار)
  • تکنیک رنگ پارچه های لی یا جین (ساده- طرح دار و گل دار)
  • تکنیک رنگ پارچه های جیر
  • تکنیک رنگ پارچه های چرم طبیعی و چرم نما
  • تکنیک رنگ پارچه های تافته
  • تکنیک رنگ پارچه های تور ساده و گیپور و تور طرح دار و گاز و شیفون
  • تکنیک رنگ پارچه های مخمل و مخمل ساده و گلدار و طرح دار و مخمل کبریتی
  • تکنیک رنگ پارچه های پوست، پوست سمور و ببر و پوست های مصنوعی
  • شناخت روش های مختلف و متداول شغل طراح لباس در جامعه امروز ایران و شیوه های کارکرد آن
  • آشنایی با منابعی برای الهام گرفتن و پژوهش کردن
  • انتخاب پارچه برای صفحه نمونه پارچه
  • انتخاب صفحه گزارش کار
  • تکمیل صفحه طراحی
  • انتخاب طراح یهای منتخب
  • آماده سازی نمونه لباس و مدل اولیه
  • چگونگی (editing process) تدوین و گردآوری اطلاعات از مرحله اول تا پایان طراح یلباس برای خانم های ۱۸ تا ۲۵ سال
  • طراحی لباس با خانم های ۲۶ تا ۴۵ ساله
  • طراح لباس برای خانم های ۴۶ تا ۶۵ ساله
  • طراحی لباس برای خانم های ۶۶ تا ۸۵ ساله
  • طراحی پیراهن و لباس اسپورت و دوپیس و دامن و کت و دامن و لباس روز
  • کلیه تکنیک ها در کلاس توسط استاد مربوطه به صورت عملی کار می شود و بعدا از دانشجو خواسته می شود که طرح لباس ها بر اساس پارچه های داده شده طراحی و اجرا شود.

سرفصل درس طراحی لباس ۲

هدف از این درس، ارتقای توانایی به کارگیری و کسب و مهارت های لازم در استفاده از خطوط و بررسی خطوط شکل های مختلف بدن و خواص پارچه ها و رنگ ها در لباس به منظور نشان دادن هماهنگی خطوط و فرم بدن و استفاده بهینه در خلق طراحی لباس برای فرم های مختلف اندام جهت استفاده و الهام از موتیف ها است.

  • خودشناسی و بررسی اندام
  • بررسی رنگ
  • خواص و اثرات هر یک از خطوط
  • بررسی خطوط مستقیم و اثر آن بر روی اندام
  • بررسی خطوط منجنی و اثرات آن بر روی اندام
  • بررسی خطوط نافذ و اثرات آن بر روی اندام
  • خطای باصره و بازی با خطوط و اثرات آن بر روی اندام
  • اثرات خطوط موازی بر روی اندام، اثرات خطوط موازی پهن و باریک
  • اثرات خطوط مایل و اثرات خطوط عمومی و افقی بر لباس
  • مقاومت خطوط و اثرات آن بر روی اندام
  • تعریف شکل بدن و شکل بدن مستقیم و شکل مستقیم انحنا دار و تاثیر آن
  • شکل بدن گلابی و شکل گلابی زاویه دار و شکل گلابی قوس دار و شکل ساعت شنی و شکل گرد و شکل مثلث بر عکس
  • شناخت خطوط
  • ادغام خطوط و تاثیر هر یک از انها بر روی اندام و ایجاد طرح های جدید در طراحی
  • تکثیر خطوط و خطوط مستقیم توام با عمودی-مستقیم با منحنی- مستقیم با زاویه و شکسته و ادغان کلیه خطوط و ایجاد طرح جدید و شیوه تکثیر آن و ایجاد خلاقیت بر اساس تکثیر
  • خواص پارچه و خواص پارچه کروشه ساده و خواص پارچه های راه راه و خواص پارچه های چهارخانه و خواص پارچه های نقش دار و خواص پارچه های نرم و خشن و خواش پارچه های اهار دار و خواص پارچه های چسبان و خواص پارچه های بدن نما
  • آشنایی و شناخت انواع جزییات لباس و کاربرد و اثرات آن در اندام
  • بخش آستین ها (انواع آستین به طور مثال: آستین ساده – دو تکه – یک تکه-ژیکو-دراپه و غیره و اثرات آنها بر روی اندام)
  • بخش بالاتنه ها (انواع بالا تنه ها و برش ها:‌تقسیمات بالاتنه× برش های عمودی- افقی و توام)
  • بخش هماهنگی یقه ، آستین و طرح (طراحی بر اساس یافته های جدید و خلق طرح های بدیع)
  • بخش یوک ها و محلقات لباس و جیب ها
  • شناخت رنگ ها
  • شناخت کنتراست رنگ ها
  • قواعد اصلی طراحی
  • چگونگی الهام و برداشت از خطوط در لباس های تاریخی محلی و نقوش سنتی
  • طراح یانواع لباس و تکثیر طرح برای بدست آوردن طرح های خلاق با الهام از خطوط بکارگرفته در لباس های اقوام مختلف و نقوش سنتی
  • استفاده از خلاقیت برای ایجاد یک پروژه جدید و تهیه FABRIC MODE

سرفصل درس طراحی لباس ۳

دانشجو می بایست دروس طراحی لباس ۱ و ۲ را گذرانده و برای این درس آماده شود. هدف از این درس، شناخت عملی دانشجویان از مراجل مختلف طراحی لباس آقایان و مشاغل به منظور تقویت قوای خلاقانه جهت ارائه طرح های متنوع و کاربردی با در نظر گرفتن موقعیت شغلی و نیاز نکات فنی و بهداشتی و ایمنی.

  • شناخت تناسب اندام مردان و آشنایی و طبقه بندی اندام مردان از روبرو
  • طراحی فیگورهای مختلف از اندام در حالت های: ایستایی- متقال-روبرو-نیم رخ و حالات مختلف
  • لباس روی اندام: پیراهن- بلوز- تی شرت- کت شلوار- شلوار برمودا- بارانی و پالتو و اورکت
  • شناخت جزییات لباس مردان شامل ساسون ها- درزها- لبه آستین ها-جیب ها و یقه ها
  • طراحی انواع پیراهن های مردانه- آستین بلند- آستین کوتاه- تی شرت و بلوز
  • طراحی انواع جلیقه با مدل های سه گوش و صاف و دالبوری و منحنی
  • طراحی کت و شلوار مردانه با استفاده از پارچه های نازک و ضخیم
  • طراحی پالتو و بارانی و اورکت و کاپشن
  • آشنایی با فرم های لباس مشاغل و نحوه استفاده از لباس فرم در محیط کار
  • چرا به لباس مشاغل نیاز است؟
  • بررسی و عملکرد لباس کار
  • توضیحات در مورد پارچه، رنگ و نقش و طرح در لباس مشاغل
  • توضیحات در مورد کشش پارچه، پوسیدگی، مقاومت در مقابل حرارت و آفتاب و سرما و چگونگی سایش و استفاده از آن
  • انعکاس نور در مقابل رنگهای انتخاب شده برای لباس مشاغل
  • هر یک از پروژه های دکر شده توسط استاد مربوطه تدریس شود و  سپس از دانشجویان خواسته شود که یک پروژه را انتخاب نموده و بر اساس ان تحقیق به عمل آید و با تحقیقات انجام شده طراحی لباس با در نظر گرفتن نکات و ویژگی های لباس و ملحقان آن، جنس پارچه و تزیینات توسط دانشجویان انجام شود.
  • بازدید از کارخانه در این درس الزامی است.

سرفصل درس طراحی لباس ۴

هدف از این درس، تقویت قوای خلاقانه دانشجویان طراحی لباس در جهت ایجاد طرح های نو و گام های قوی و موثر در جهت طراحی لباس صحنه که یکی از مهمترین واحدهای درسی به شمار می آید و کاربرد آن در تئاتر، تلویزیون و سینما بوده و گویای زمان و مکان و تاریخ لباس است که دانشجویان پس از گذراندن این واحد، توانایی طراحی لباس صحنه را خواهند داشت.

  • تاریخچه صحنه
  • تارخچه لباس صحنه
  • نقش لباس در صحنه تئاتر و تلویزیون و سینما
  • اهمیت طراحی لباس صحنه
  • چه عواملی در طراحی لباس صحنه موثر است
  • مطالعه نمایش نامه و آشنایی با متن نمایش و شخصیت ها
  • مشورت کارگردان با طراح لباس
  • تجزیه و تحلیل نمایشنامه از نظر طراحی لباس
  • تجسم بازیگران
  • انتخاب مواد
  • ساخت و پرداخت لباس نمایش
  • طراحی وسایل جنبی
  • طراحی لباس ها
  • کاربرد رنگ در طراح یلباس
  • تغییر و تفسیر شخصیت از روی طرح لباس
  • معنای لوازم صحنه و لباس
  • تزیینات لباس
  • تاثیر نور بر رنگ لباس
  • ترسیم شخصیت های نمایشی
  • اجزای طرح های لباس
  • تایید محصول نهایی
  • بازدید از صحنه های تئاتر و تلویزیون و سینما
  • سعی شود از نمایشنامه هایی که تا کنون اجرا نشده دانشجویان استفاده کنند
  • دانشجویان بعد از گذراندن این واحد درسی، از مضممون و حال و هوای نمیاش، لباس در هنرهای نمایشی و شغل و موقعیت طبقاتی و جنسب و حتی حالات درونی ویژگی های روانی شخصیت های نمایش را توصیف و دوره تاریخی و زمان و مکن نمایش را نشان می دهد و قادر به نمودار سازش سایر عناصر هستند.
  • دانشجویان دو پروژه طراحی لباس صحنه در پایان ترم با استقاده ار موارد مطرح شده در طول ترم ارائه خواهند کرد تا از کارگردانان و تهیه کنندگان تئاتر و سینما و تلویزیون در آن روز دعوت به عمل آید.

سرفصل درس الگوسازی ۱

هدف از این درس، آشنایی دانشجویان با انواع اساس های مختلف و مدلسازی در بخش نازک دوزی است.

  • اساس پیراهن ساده بدون آستین و آستین دار و انواع مدلسازی های ساده و پیشرفته مربوط به آن
  • اساس پیراهن دکلته و چند مدل سازی برای لباس های شب
  • اساس لوز (تنگ-شومیز و چند مدلسازی بلوز بدون آستین و آستین دار)
  • انواع یقه ها (یقه برگرد ساده و انگلیسی و آرشال و دراچه و ملوانی و شومیز)
  • انواع آستین ها( ساده و چین دار و کلوش و رگلان و کیمونو و انواع کیمونو و رگلان های برش دار و انواع آستین های فانتزی ژیگو دراپه)
  • اساس مانتو آزاد و گشاد
  • از انجایی که روش مولر آلمانی یک یاز متدهای پیشرفته و معتبر شناخته شده جهانی است× لذا توصیه می شود که ای روش این متد برای آموزش استفاده شود تا زمانی که متدهای جدید تر و بهتر ارائه شود.
  • تهیه پاترون توسط دانشجویان الزامی است و رفع عیوب آن توسط استاد مربوطه انجام شده و روی الگو اصلاح شود.
  • لازم به ذکر است تهیه جزوه با اشل کوچک انجام می شود و لی در طول ترم چند مدل با اشل واقعی باید انجام شود.

سرفصل درس الگوسازی ۲

هدف از این درس، توانایی و فراگیر انواع اساس کت و پالتو و کاپشن و به طور کلی بخش ضخیم دوزی زنانه است.

  • تدریس انواع اساس کت های مختلف (کت ساده- کت کمر کرستی- کت سوارکاری- کت آزاد و گشاد و چند مدل سازی انواع کت های برش دار روی اساس های مختلف)
  • اساس پالتو کلاسیک تنگ، پالتو آزاد و چند مدل سازی با انواع اساس های پالتو و با انواع برشها و یقه های مختلف
  • تدریس آستین دو تکه و تمریم و تنظیم میزان خورد آستین و تنظیم آن با بالا تنه و کت و پالتو
  • ساخت الگوی آستر و لایی
  • تدریس اساس چند مدل کاپشن کوتاه کمر دار- اورکت بلند- کاپشن اسکی
  • چند مدل شنل کوتاه و شنل بلند خفاشی
  • الگوی جلیقه کلاسیک
  • تدریس اساس مختلف شلوار (اساس ساده-پیلی دار کلاسیک۰- راسته تنگ – شلوار اسکی- شلوار سوار کاری- شلوار کوهنوردی- شلوار استرج تنگ و شلوار کوتاه برمودا)
  • انجام تهیه جزوه با اشل های کوچک انجام می شود ولی در طول ترن از مدل سازی با اشل واقعی باید انجام شود.

سرفصل درس الگوسازی ۳

هدف از این درس، پیاده کردن الگوی مدل های مردانه، لباس مشاغل و انجام برش و دوخت آن است.

  • دانشجویان می بایست واحد طراحی مربوط به آقایان را گذرانده و به طور کامل با آناتومی و طراحی لباس مردانه آشنا شوند.
  • دانشجویان الگو سازی پیراهن مردانه را با انواع مدل های مختلف جیب و قاپک های پیش سجاف ها و مدل های مختلف مچ و آستین و طراح یهای مختلف یقه مردانه را طبق ارائه جدول سایز بندی مردانه یاد بگیرند.
  • همچنین مدل سازی شلوار کلاسیک مردانه (ترجیحا شلوار پیلی دار مردانه) با انواع جیب های آمریکایی، جیب تو درز یا طراحی های مختلف جیب و سرکمر را آموزش ببیند.
  • مدلسازی شلوار جین (شلوار اسپرت) همراه با توضیحات مربوط به لحاظ کردن آبرفت در الگو
  • تدریس الگوی تی شرت و سوییت شرت
  • ساخت لباس مختلف مشاغل (کاپشن ساده- شلوار پیش سینه دار- لباس یکسره مثل لباس خلبانی )
  • در پایان ترم، دانشجو موظف است طرح تایید شده در کلاس طراحی ۳ را از مرحله الگو تا مرحله دوخت زیر نظر استاد مربوطه انجام دهد.

سرفصل درس الگو سازی ۴

در این مرحله، دانشجو می بایست با تجزیه و تحلیل مدل و ژورنال  شناسی آشنا شود.

  • با اموخته ها و یادگیری های قبلی دانشجو در مورد الگوسازی انواع مختلف لباس، در این مرحله، می بایستی دانشجو مدل سازی مدل های پیشرفته روز و مدل های فانتزی را فرا بگیرد.
  • حتی الامکان در طول ترم سعی شود از طرح های دانشجویان و خلاقیت آنها در مورد الگو و مدلسازی بهره گرفته شود و دانشجویان اهمیت طراحی مدل و تجزیه آن را در این بخش با آزمایش از طرح های خود یاد بگیرند.
  • مدلسازی می بایست متنوع و روی همه انواع لباس ها مثل پیراهن، دامن، کت و لباس های عصر یا شب انجام شود.
  • رفع عیوب اندام و الگوسازی اندام های انرمال نیز آموزش داده شود (افرادی که سینه های خیلی بزرگ دارند، یا شانه های افتاده و شکم برجسته و افراد قوز دار و باسن برجسته و کمر قوس دار  . . .)

سرفصل درس دوخت ۱

هدف از این درس ، توانایی انجام برش و دوخت لباس زنانه در بخش نازک دوزی است.

  • آشنایی و تمرین دوخت های اولیه با ماشین آلات ساده
  • تهیه پاترون بر اساس مدل های انتخاب شده
  • دوخت یک دست پیراهن زنانه که در ان دوخت سجاف ، یقه، زیپ دوزی دوخت دکمه و جادکمه (مادگی) و وصل آستین، آموزش داده شود (بهتر است در ابتدا از پارچه های نخی یا کتان و یا مشابه آن استفاده شود تا دوخت آن بهتر انجام شود)
  • دوخت مانتو که در آن دوخت انواع جیب های فیلتاپی، جیب تو دروز ، جیب رو و . . . آموزش داده شود. توصیه می شود از پارچه هایی جهت دوخت استقاده شود که دانشجویان از بخیه کاری های روی کار و روزی درزها استفاده کنند (پارچه های کتان نازک و ترگال و شانتون نخی)
  • بلوز شومیز که در ان دوخت یقه شومیز ، دوخت چند مدل قاپک (جدا یا سر خود لباس)، دوخت مچ و انواع سجاف چاک آستین آموزش داده شود
  • دوخت دامن که در ان دوخت زیپ، کمر و خرد آن، پس دوزی پای دامن آموزش داده شود.
  • توصیه می شود که در پایان تحویل کار، دانشجویان به صورت نمایشی لباس گروهی ارائه کنند.
 
 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">