دکتر رضایی ارائه دهنده منابع تضمینی کنکور سراسری، ارشد و دکتری هنر

منابع کنکور هنر با ارائه مشاوره و برنامه ریزی

دکتر رضایی ارائه دهنده منابع تضمینی کنکور سراسری، ارشد و دکتری هنر

منابع کنکور هنر با ارائه مشاوره و برنامه ریزی

تصویر ثابت

اسلاید شو

دکتر رضایی ارائه دهنده منابع تضمینی کنکور سراسری، ارشد و دکتری هنر
گروه تالیفی دکتر رضایی (انتشارات هنگام هنر)، متشکل از برگزیدگان و فارغ التحصیلان رشته های هنری است. هر کدام از مولفان و مدرسان این گروه، خود از نفرات تک رقمی سالهای گذشته بوده و سالها در زمینه کنکور هنر سابقه تألیف و تدریس دارند. نتیجه این تخصص گرایی بیشترین رتبه تک رقمی در بین تمامی رشته های هنری از جمله سینما، ادبیات نمایشی، بازیگری، کارگردانی، رادیو، گرافیک، نقاشی، پژوهش هنر، هنر اسلامی، طراحی پارچه و لباس و ... است.

برخی از
مولفین و مدرسین ما عبارتند از:
دکتر مهدی رضایی؛ مدرس کنکور دکتری هنر و ناظر گروه تألیف و تدریس
مولف بیش از 40 مقاله از سال 1382 تا کنون و 6 کتاب علمی در حوزه اسطوره،هنر ایران، داستان و مولف کتب کنکوری
دکتر نسرین صدقیان، مدرس دانشگاه و مولف کتاب خلاقیت تصویری و تجسمی
دکتر مولازاده مولف کتب پارچه شناسی و اصول طراحی پارچه و لباس
رضا عباسی، عضو هیات علمی دانشگاه و مولف کتاب درک عمومی هنر
مریم افسری مولف معروفترین کتاب خواص مواد
نعیم سروش: کارشناس ارشد کارگردانی
سام ایزدی: دانشجوی دکتری تاتر و مدرس دانشگاه و مولف کتب دکتری تئاتر و ارشد کارگردانی
ویدا عابدی طامه: کارشناس ارشد طراحی لباس و مولف کتب تاریخ پارچه، پارچه شناسی، تاریخ پوشاک اروپا، پارچه شناسی برای فشن
سیدمحمود جلالیه، مدرس دانشگاه و کارشناس ارشد انیمیشن و مدرس آزمون عملی انیمیشن
هانیه باب الحوائجی کارشناس ارشد گرافیک و مدرس آزمون عملی گرافیک
مریم بهروان و مریم حبیبی مولفین کتاب خلاقیت نمایشی
محمدحسن نیکدل کارشناس ارشد موسیقی دانشگاه هنر و مولف کتاب خلاقیت موسیقی
علی اکبر رنجبر: کارشناس ارشد سینمای دانشگاه هنر مولف کتاب مبانی نظری سینما
وحید رجبی: کارشناس ارشد سینمای دانشگاه تهران و دکتری هنر. مولف کتاب بررسی و نقد آثار سینمایی
نیما آقاخانی رتبه ۱ ادبیات نمایشی سال ۹۸ و مدرس کلاس آزمون عملی نمایشنامه نویسی
پدرام رستمی: کارشناس ارشد سینمای دانشگاه هنر و مولف کتاب کارشناسی ارشد سینما و ادبیات نمایشی
ندا لاهوتی: کارشناس ارشد دانشگاه هنر و مولف کتاب نقد هنری و ادبی

و ...
کانال تلگرامی ما
honarkonkur@

mehdirezaei.art آی دی اینستاگرام ما

تلفن مشاوره

۰۲۱۶۶۴۷۹۴۲۸

09109999644

پیوندها
بسته های آموزشی
پیوندهای روزانه

اطلاعات به طرق مختلف به دست ما می رسند، که خیلی های آن بسیار ظریف و دقیق هستند مثل سمبل ها. روانشناسان در تشخیص و تفسیر این سمبل ها و نشانه هایی که در زندگی ما دیده می شود تخصص دارند. برای اینکه در کارمان متفاوت و خبره باشیم، باید درک خوبی از معنا و مفهوم این علائم و سمبل ها و کهن الگوها پیدا کنیم. در این مقاله اندکی از آنچه آموخته ایم را برایتان مطرح می کنیم.

مقدمه

هزاران هزار نشانه و سمبل انتخاب های ما را در زندگی روزمره هدایت می کنند. این سمبل ها و نشانه ها و حتی کهن الگوها، چه تشخیصشان بدهیم چه نه، یکی از کلیدی ترین راه های متمدن شدن ما و رفتار کردن ما بر اساس عرف جامعه است. ما، صرفنظر از نژاد، فرهنگ یا مذهبمان، وقتی به یکسری نشانه ها و سمبل ها روبه رو می شویم، تمایل پیدا می کنیم که به یک طریق خاص عمل کنیم. بعضی از این شرطی کردن ها جهانی و بسیار مفید هستند–به علائم راهنمایی-رانندگی توجه کنید که چطور به کنترل ترافیک کمک می کند—بدون آنها هرج و مرج و آشفتگی اتفاق می افتد. اگر توجه کنیم، علائم و سمبل ها درست مثل علائم راهنمایی رانندگی ما را هدایت می کنند. به ما کمک می کنند انتخاب های درستی داشته باشیم و از بروز آشفتگی و هرج و مرج در زندگی خود جلوگیری کنیم.

در علم رمزی هر چیزی که وجود دارد، اول به شکل یک فکر و یک خواسته است. این یعنی هر چیزی در زندگی که به آن شکل داده شده است (یعنی هر چیزی در دنیای سه بعدی) علامت یا سمبل یک قصد یا هدف است. گاهی اوقات یک علامت می تواند پیامی از وضعیت یا حالت چیزی باشد، تایید یک جهت یا هدف، و گاهی اوقات می تواند صرفاً به شما نشان دهد که چطور به راه ها و طرق مختلف که انرژی خود را شکل می دهد و مقاصد خود را بیان می کند، متمایل می شوید.

بسیاری از مفاهیم مربوط به علائم و سمبل ها زبان جهانی دارند و درنتیجه هرکدام تفاسیر سنتی خود را دارند. اما به یاد داشته باشید که درست مثل هرکدام از ما که منحصربه فرد هستیم، برخی علائم و سمبل ها هم خاص و منحصربه فرد هستند و آن مفهوم فقط “خاص” خودِ ماست.

مثال آن می تواند مادربزرگم باشد که در تمام طول عمر خود خوابهایی بسیار روشن و الهام بخش می دید. برای او، درو کردن کشتزارهای سبز همیشه به معنی مرگ یکی از فامیل و آشنایان در آینده نزدیک بود. خواب دیدن درمورد این مزارع و کشتزارها همیشه مرگ یکی از افراد فامیل او را به دنبال داشت، البته نمی دانست که آن فرد که می تواند باشد فقط می فهمید که یکی از آشنایانش در آینده نزدیک فوت می کند. حتی یکبار هم در طی زندگی ۸۰ ساله او خلاف این نبوده است.

علائم و نشانه ها

علائم معمولاً (نه همیشه) ملایم اند و تهاجمی نیستند. آنها ذاتاً نیازمند واکنش و پاسخ نیستند و به انجام عملی هدایتمان نمی کنند. از طریق آنها پیشنهادی برای تغییر رویه مان دریافت می کنیم. اینجا جایی است که هوش شهودی ما در درک نحوه اعمال این پیامها و مفاهیم در زندگیمان، موثرتر است.

اتفاقات ۱۱ سپتامبر یک نشانه جهانی است—برج تاروت که یک کهن الگو بود نمایانگر کل جهان است و اینکه دیگر زمان تغییر فرا رسیده است. متاسفانه باوجود این حقیقت که این تاریخ هیچوقت از حافظه هیچکدام از ما پاک نخواهد شد، اما هنوز نتوانسته ایم مفهوم درست این نشانه باورنکردنی را درک کنیم. این هم مثل معنی واقعی خیلی از نشانه ها، تازمانیکه موعد مناسب آن فرا نرسیده باشد آشکار نمی شود. همچنین کاملاً حقیقت دارد که ما می توانیم فوراً معنی چنین علامت بزرگی را بدانیم اما نتوانیم یک راه کار مناسب تعیین کنیم. بعنوان مثال خیلی افراد قادر بودند تغییر شگرفی که اتفاق یازده سپتامبر ایجاب می کرد را درک کنند اما نمی دانستند که واقعاً چه میخواهد به ما بگوید. اما ما بعنوان فرد نمی دانستیم که درمورد آنچه که می دانیم چه باید بکنیم.

سمبل ها

سمبل ها مثل اعداد زبانی خاص خود شده اند. اعداد بر موانع زبانی غلبه می کنند و بدون درنظر گرفتن نژاد، فرهنگ یا زبان ما، عنصری لازم در زندگیمان به شمار می روند. برای مثال، همه باید معنی اصلی اعداد را برای کنترل کارها و امور شخصی خود بدانند. این مسئله درمورد حروف الفبا، اسمی که به رنگ ها نسبت داده ایم، و بسیاری از ساده ترین سمبل های زندگی نیز به همین شکل است.

از زمانهای قدیم ما تقریباً برای هر چیزی در دنیا یک مفهوم یا سمبل تعیین می کردیم. فکر می کنم اولین بار این اتفاق زمانی افتاد که حضرت آدم برای حیوانات اسم انتخاب کرد. گفته می شود که او اینکار را براساس انرژی که از هر کدام از آنها می گرفت انجام داده است. این همان کاری است که سمبل ها برای ما انجام می دهند—به ما می گویند یک شیء یا یک اتفاق چیست، هدفش چیست و چطور باید با آن برخورد کرد.

اکثر سمبل ها و علامت ها، مثل علامت ایست، در یک محل خاص، یک معنای خاص دارند . سایر آنها مثل یک علامت پیشگویی کننده برحسب موقعیتی که در آن ظاهر می شود، مفهومی عمیقتر و وسیعتر دارند. و مثلاً سمبل هایی که در خوابهای ما یا مدیتیشن ظاهر می شوند یا در محیط اطرافمان تکرار می شوند حاوی پیامهایی هستند که فقط از طریق درک عمیق از علائم و سمبل ها اقتباس می شوند.

 

تفاوت نشانه ها و سمبل ها

درحالیکه برخی علامت ها سمبل هستند و سایر علامت ها از مفاهیم سمبلیک یک اتفاق یا شیء ناشی می شوند، برخی سمبل ها هم بعنوان نشانه و علامت عمل می کنند. اجازه بدهید بیشتر برایتان توضیح دهم.

علامت ها معمولاً در تصویر بزرگتری دیده می شوند مثل فال و امثال آن، ستاره شناسی می تواند منبعی از این علامت ها باشد—مثلاً یک صلیب بزرگ در آسمان نشانه اتفاقاتی است که خواهد افتاد—درست مثل کسوف. جالب است که دو سال قبل از واقعه یازده سپتامبر، نشانه ها و علامت های نجومی زیادی در آسمان دیده می شد. قسمت اعظم درک ما از نشانه ها از مشاهده الگوهای مکرر و نتایج آنها به دست می آید. همینطور است که خیلی از باورهای قدیمی ما در مورد فال، به خرافات عصر امروز تبدیل شده است و درواقع، هیچ معنایی در دنیای امروز ندارند، مگر برای سرگرمی.

طی عصرها، پیامبران نشانه های مختلفی ارائه کرده اند و ما را از اتفاقاتی که خواهد افتاد برحذر داشته اند و عواقب برخی اعمال و رفتارها را برایمان گفته اند. در اوایل تمدن ما، مفاهیم عجیب و غریب زیادی—خرافات—به مفهوم برخی نشانه ها اطلاق می شد. تازمانیکه دانشمندان، اول ستاره شناسان و بعد ریاضی دانان، مفاهیم بیشتری به آنها داده و به برخی از این نشانه ها اعتبار دادند. حالا که از انرژی موجود در برخی از این نشانه ها آگاه شدیم، می توانیم توضیح دهیم که این اتفاقات چطور بر ما تاثیر می کنند و چطور می توانیم برای تصمیم گیری بهتر از آنها استفاده کنیم.

از قدیم الایام انسانها سمبل سازی می کرده اند و امروز بسیار بیشتر از قبل، همه از انواع و اقسام زبان های سمبلیک آگاهند. کسانیکه زمان زیادی را در چت روم ها سپری می کنند، از اهمیت یادگرفتن زبان آنجا آگاهند. تقریباً هر نظمی، چه قانون، پزشکی، اقتصاد یا موسیقی، سمبل های خاص خود را دارد که باید یاد گرفته شود. تعداد کمی از ما از مفاهیم سمبلیک اعداد، اشکال، رنگ ها و عناصر دیگر طبیعت، آگاهی ندارد.

بله، درک علائم و سمبل ها به ما برای بهبود تصمیم گیری هایمان کمک می کند و گرفتن تصمیمات بهتر نیز به معنای بهبود احساس فرد نسبت به خود و زندگی خود است. علامت خوانی ها، یادگیری درک سمبل ها می تواند ارزش بسیار زیادی در زندگی هر فرد داشته باشد.

سمبل ها وقتی تکرار می شوند، به نشانه تبدیل می شوند. وقتی یکسری عدد به طور مکرر در اطرافتان تکرار می شوند، یک نشانه حتمی از این است که دنیای روح قصد برقراری رابطه با شما را دارد. دانستن معنای این اعدد به شما کمک میکند موثرتر به دنیای اطرافتان واکنش دهید و آگاهانه تر انرژی را در مسیرهایی که دوست دارید هدایت کنید.

مثلاً یکسری از اعداد معنا و مفهومی فرای معنای عددی خود ندارند. حس درونی و شهودی ما به طریقی بسیار شخصی عمل میکند. مثلاً کسی که به دفعات متعدد با عدد ۳ روبه رو می شود ممکن است دریابد که تفسیر آن عدد با اتفاقاتی که در اطرافش می افتد، مربوط است. فرض کنید که خودِ درونیتان را روی این موضوع که چند بچه خواهید داشت متمرکز کرده اید. این تمرکز اگر خالصانه هدایت شود، همه جا آن پاسخ را ایجاد میکند و در این مثال مثلاً می توان گفت که پاسخ آن ۳ است.

گربه سیاه—یا هر حشره یا حیوان و پرنده دیگری—به نوبه خود یک معنای سمبلیک دارند اما وقتی از جلوی شما عبور می کنند می توانند یک نشانه باشند. وقتی معنای سمبلیک آن موجود را می دانید می توانید خودتان را برای آن رویداد که ظاهر آن اشاره می کند، آماده کنید.

درک علائم و سمبل ها برای ارتباط برقرار کردن با روح بسیار مفید است. ما در قالب نشانه ها ارتباط برقرار می کنیم، پس هر چیزی در مورد یک تجربه ماورای طبیعه، چه یک خواب باشد یا دیدن ارواح، معنادار می شود و بخشی از پیام است. وقت گذاشتن برای تفسیر آن پیام به شما امکان می دهد تصمیم عاقلانه تری بگیرید و ببینید که کجاهای زندگی باید اصلاحاتی انجام دهید تا به اهدافتان برسید.

کهن الگو چیست؟

کارل یونگ اولین کسی بود که مفهوم کهن الگو و معنای آن در زندگی ما را تعریف کرد اما این کهن الگوها، چه نشاندهنده شخصیت های خاصی در زندگی ما باشند یا رویدادهای خاص، از همان ابتدا با ما بوده اند. اسطوره شناسی آکنده از شخصیت ها و رویدادهای اینگونه است. درنتیجه، برای درک این کهن الگوها، بهتر است با اسطوره شناسی بیشتر آشنا شویم. آنها که نمایش هم می خوانند هم با شخصیت ها و رویدادهای کهن الگویی آشنایی زیادی دارند.

بعضی ها نظریه می دهند که یک درک اساسی از کهن الگوها، نشانه ها و سمبل ها در رمز ژنتیکی ما، بخشی از هوشیاری و آگاهی روحی ما نهفته است. از قدیم الایام انسانها از ستاره ها، آب و هوا، ظهور حیوانات مختلف یا شکل ها و اشیاء عجیب یا اتفاقاتی که در زندگی برایمان می افتد بعنوان روشهایی برای پیشگویی استفاده کرده اند. امریکایی ها که هر سال به روز موش خرما در فوریه(دوم فوریه)  احترام می گذارند، درواقع به این خرافات قدیمی احترام می گذارند.

بااینکه گفته می شود که انسانها در رویدادهای طبیعی به دنبال معنا و مفهوم هستند، اگر واقعاً هیچ اتفاقی در دنیا وجود نداشته باشد، پس هرچه که در مسیر با آن روبه رو می شویم را می توانیم یک نشانه یا سمبل فرض کنیم.

منبع: سایت مردمان

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">