دکتر رضایی ارائه دهنده منابع تضمینی کنکور سراسری، ارشد و دکتری هنر

منابع کنکور هنر با ارائه مشاوره و برنامه ریزی

دکتر رضایی ارائه دهنده منابع تضمینی کنکور سراسری، ارشد و دکتری هنر

منابع کنکور هنر با ارائه مشاوره و برنامه ریزی

تصویر ثابت

اسلاید شو

دکتر رضایی ارائه دهنده منابع تضمینی کنکور سراسری، ارشد و دکتری هنر
گروه تالیفی دکتر رضایی (انتشارات هنگام هنر)، متشکل از برگزیدگان و فارغ التحصیلان رشته های هنری است. هر کدام از مولفان و مدرسان این گروه، خود از نفرات تک رقمی سالهای گذشته بوده و سالها در زمینه کنکور هنر سابقه تألیف و تدریس دارند. نتیجه این تخصص گرایی بیشترین رتبه تک رقمی در بین تمامی رشته های هنری از جمله سینما، ادبیات نمایشی، بازیگری، کارگردانی، رادیو، گرافیک، نقاشی، پژوهش هنر، هنر اسلامی، طراحی پارچه و لباس و ... است.

برخی از
مولفین و مدرسین ما عبارتند از:
دکتر مهدی رضایی؛ مدرس کنکور دکتری هنر و ناظر گروه تألیف و تدریس
مولف بیش از 40 مقاله از سال 1382 تا کنون و 6 کتاب علمی در حوزه اسطوره،هنر ایران، داستان و مولف کتب کنکوری
دکتر نسرین صدقیان، مدرس دانشگاه و مولف کتاب خلاقیت تصویری و تجسمی
دکتر مولازاده مولف کتب پارچه شناسی و اصول طراحی پارچه و لباس
رضا عباسی، عضو هیات علمی دانشگاه و مولف کتاب درک عمومی هنر
مریم افسری مولف معروفترین کتاب خواص مواد
نعیم سروش: کارشناس ارشد کارگردانی
سام ایزدی: دانشجوی دکتری تاتر و مدرس دانشگاه و مولف کتب دکتری تئاتر و ارشد کارگردانی
ویدا عابدی طامه: کارشناس ارشد طراحی لباس و مولف کتب تاریخ پارچه، پارچه شناسی، تاریخ پوشاک اروپا، پارچه شناسی برای فشن
سیدمحمود جلالیه، مدرس دانشگاه و کارشناس ارشد انیمیشن و مدرس آزمون عملی انیمیشن
هانیه باب الحوائجی کارشناس ارشد گرافیک و مدرس آزمون عملی گرافیک
مریم بهروان و مریم حبیبی مولفین کتاب خلاقیت نمایشی
محمدحسن نیکدل کارشناس ارشد موسیقی دانشگاه هنر و مولف کتاب خلاقیت موسیقی
علی اکبر رنجبر: کارشناس ارشد سینمای دانشگاه هنر مولف کتاب مبانی نظری سینما
وحید رجبی: کارشناس ارشد سینمای دانشگاه تهران و دکتری هنر. مولف کتاب بررسی و نقد آثار سینمایی
نیما آقاخانی رتبه ۱ ادبیات نمایشی سال ۹۸ و مدرس کلاس آزمون عملی نمایشنامه نویسی
پدرام رستمی: کارشناس ارشد سینمای دانشگاه هنر و مولف کتاب کارشناسی ارشد سینما و ادبیات نمایشی
ندا لاهوتی: کارشناس ارشد دانشگاه هنر و مولف کتاب نقد هنری و ادبی

و ...
کانال تلگرامی ما
honarkonkur@

mehdirezaei.art آی دی اینستاگرام ما

تلفن مشاوره

۰۲۱۶۶۴۷۹۴۲۸

09109999644

پیوندها
بسته های آموزشی
پیوندهای روزانه

مهدی رضایی

ظرفیت کنکور دکتری پژوهش هنر اعلام شد و نکته قابل توجه نسبت به سال گذشته، کم شدن گرایشهای خاص در کنکور دکتری پژوهش هنر امسال بود. طبیعتاً کنکور امسال نسبت به سال گذشته، جابجایی رتبه کمتری در قبولی نهایی خواهد داشت. استثنائات این مورد، دو دانشگاه الزهرا و شاهد هستند؛ چرا که دانشگاه الزهرا فقط داوطلب خانم پذیرش می کند و عملاً رتبه داوطلبان دختر در بدبینانه ترین حالت نصف می شود. دانشگاه شاهد هم گزینش و مصاحبه عقیدتی برگزار خواهد کرد که ظاهراً همه داوطلبان با این مورد موافق نیستند و طبیعتاً دانشگاه هم در زمینه عقیدتی با همه داوطلبان موافق نیست.  

نکات مشاوره ای در زیر خواهد آمد.

نکات زیر نظر شخصی من است بر اساس تجربه سالهای گذشته و طبیعتاً استثناء هم در مواردی که ذکر خواهد شد وجود خواهد داشت. از جمله استثنائات:

  • -  بوده اند که بدون مدرک زبان در بهترین دانشگاهها پذیرش شده اند.

  • - بوده اند که با رتبه بالا پذیرش شده اند.

  • - بوده اند که بدون مقاله پذیرش شده اند.

  • ولی همانطور که عرض شد اینها استثناء بوده اند؛ این موارد را نداشته اند ولی طبیعتاً طبق نظر مصاحبه کننده موارد نمره آور و متقاعدکننده ای داشته اند.

بسیار مهم: اولویت انتخاب رشته و دانشگاه در سازمان سنجش مهم نیست ولی برای دانشگاهها مهم است، پس به جای اینکه از بهترین دانشگاهها شروع به انتخاب کردن کنید، از بهترین شانس های خود شروع کنید. چون معمولا در روز مصاحبه از شما می پرسند که این دانشگاه انتخاب چندمتان بوده(هر چند خودشان می دانند) و شما با دلایل علمی و منطقی آنها را متقاعد کنید(مثلا علاقمندی خود را به حوزه مطالعاتی یک استاد از دانشگاه مزبور مطرح نمایید). یه وقت نگین خب رتبه م در حد این دانشگاه بوده!!

1) رتبه بسیار در مصاحبه تأثیرگذار است.

هرچند که پذیرش و دعوت به مصاحبه و رتبه بندی بر اساس نمره تراز محاسبه خواهد شد، ولی در روز مصاحبه از شما رتبه تان پرسیده می شود و طبیعتا هر دانشگاهی سعی دارد که رتبه های برتر را پذیرش کند مگر اینکه رتبه برتر آنقد ضعیف(از نظر مصاحبه کنندگان به هر دلیلی حتی دلایل ناعادلانه) باشد که نهایتاً در دانشگاههای درجه دو و یا حتی اصلاً پذیرش نشود؛ کما اینکه در سالهای گذشته ما رتبه های تک رقمی بسیاری داشته ایم که یا اصلاً پذیرش نشده اند و یا در شهرستان پذیرش شده اند. پس رتبه هم در مصاحبه امتیازآور است مگر اینکه صاحب رتبه در مصاحبه گند!! بزند(گند زدن در مبحثی در ادامه توضیح داده خواهد شد).

رتبه تأثیر روانی مثبتی بر مصاحبه کنندگان دارد و قطعا دانشجویی که رتبه برتری دارد تلاش بیشتری کرده(خواه با مطالعه بیشتر و خواه با انتخاب منابع صحیح که آن هم ناشی از تلاش و وسواس او بوده که موسسه ما امسال یک نمونه از این داوطلبین را داشت که با حسابگری دقیق فقط به مطالعه درس هنر و تمدن اسلامی پرداخت و نهایتاً توانست رتبه 24 را کسب نماید).

  

شانس قبولی در گرایش پژوهش هنر و هنر اسلامی برای داوطلبین با پایۀ(منظور مقاطع قبلی یعنی کارشناسی و ارشد است) پژوهش هنر، باستان شناسی، هنر اسلامی، صنایع دستی، نقاشی، گرافیک و معماری بسیار بیشتر از دیگر گرایشهاست. داوطلبینی که ارشد سینما و رادیو و انیمیشن و .... دارند در دانشگاههای شهرستان شانس کمتری برای پژوهش هنر و هنر اسلامی دارند ولی در دانشگاه تهران و هنر تهران شانس خواهند داشت، چون اساتیدی هستند که در این گرایشها تخصص دارند(و طبیعتا از بین رتبه های برتر پذیرش خواهند کرد)، اگر لیسانس های مرتبطی دارند، بر لیسانسشون در جلسه مصاحبه تأکید کنند.

یک نکته: کتاب ساختگی چاپ نکنید یا بعبارتی پایان نامه تان را به کتاب های ساختگی در انتشارات غیر هنری چاپ نکنید چرا که نه تنها برای شما امتیاز ندارد، بلکه تأثیر سوء دارد. هر داوطلبی که سال گذشته پایان نامه اش را به چاپ رسانده و در ملاقات با من کتابش را به همراه داشته، به صوری بودن کتابش اشاره کرده ام. سالهای گذشته هم مصاحبه کنندگان در دانشگاهها به صوری بودن کتب داوطلبان با تمسخر اشاره کرده اند. پس با چاپ کتب صوری فقط خودتان را گول می زنید. ساختار کتاب با ساختار پایان نامه بسیار فرق دارد؛ از عنوان تا چیدمان مطالب. به سختی می توان پایان نامه ای را به کتاب تبدیل کرد که ردپای چارچوب پایان نامه در آن نباشد.

ظرفیت دکتری پژوهش هنر سال 1397

بورسیه خارج از کشور : دو نفر: یک نفر با گرایش طراحی صنعتی(دانشگاه بوعلی سینا همدان) و یک نفر با گرایش گرافیک(دانشگاه تربیت مدرس).

در این دو کدرشته محل، طبیعتاً فقط داوطلبانی با پایۀ گرافیک و طراحی صنعتی شانس دارند و حتی آخرین نفر مجاز به بورسیه با پایۀ گرافیک و طراحی صنعتی شانس پذیرفته شدن را دارد.

 

روزانه فقط ویژه خواهران: پنج نفر در دانشگاه الزهرا با گرایش پژوهش هنر

از آنجا که دانشگاه الزهرا فقط داوطلبین خانم را پذیرش می کند در نتیجه شانس خواهران حداقل دو برابر می شود. البته خب برخی از خواهران هم با فضای دانشگاه الزهرا موافق نیستند و ممکنه اصلاً این دانشگاه را انتخاب نمایند.

روزانه مشترک بین خواهران و برادران: 39 نفر

روزانه شهر تهران (بدون احتساب دانشگاه شاهد که موارد خاص دارد): 17 نفر (10 نفر پژوهش هنر و 7 نفر هنر اسلامی در دو گرایش که فرق چندانی با هم ندارند).

در این دانشگاهها معمولاً رتبه های برتر پذیرش می شوند و کمتر موردی می توان یافت که بالاتر از رتبه 30 در این چند کد رشته محل پذیرش شده باشند. در این کدرشته محل ها تنوع گرایشی وجود دارد و طبیعتاً همه داوطبین شانس قبولی دارند ولی کفه ترازو به نفع داوطلبان با ارشد پژوهش هنر، هنر اسلامی بیشتر است.

روزانه شهر تهران با موارد خاص(دانشگاه شاهد): 11 نفر (6 نفر پژوهش هنر و 5 نفر هنر اسلامی)

طبیعتا اولویت پذیرش با داوطلبین ارزشی است. تعریف داوطلب ارزشی از دید دانشگاه شاهد در اطلاعیه این دانشگاه آمده است.

روزانه شهرستان: 11 نفر: دانشگاه هنر اصفهان 5 نفر پژوهش هنر . دانشگاه هنر اسلامی تبریز 6 نفر هنراسلامی

دانشگاه هنر اصفهان دانشگاه بهتری است و تنوع پذیرش در گرایشات مختلف را داراست.

دانشگاه تبریز هم بیشتر سعی در پذیرش داوطلبین ارزشی دارد و تأکید بر هنر اسلامی است. دانشجوی هنر اسلامی باید ظاهر اسلامی داشته باشد. پس به این نکته توجه نمایید.

نوبت دوم ویژه خواهران: یک نفر در دانشگاه الزهرا

نوبت دوم: 18 نفر

نوبت دوم شهر تهران: 7 نفر

نوبت دوم شهر تهران با موارد خاص: 11 نفر

پردیس خودگردان: 12 نفر( 5 نفر پردیس دانشگاه هنر در کرج و 7 نفر پردیس دانشگاه تهران در کیش  

 

در مصاحبه چگونه باشید:

1) مصاحبه کنندگان از پیش تعیین شده اند و از بین آنها(با توجه به ظرفیت پذیرش آن کدرشته محل) یک یا دو نفر یا حداکثر به تعداد ظرفیت پذیرش حق رأی خواهند داشت؛ ساده تر بگیم: یک نفر از اونها می خواهد یک دانشجو از بین مصاحبه کنندگان پذیرش کند که در راستای اهداف مطالعاتی او باشد. اگر توانا باشید اون یک نفر رو اقناع خواهید کرد. ممکن است اون یک نفر اصلاً از شما حتی سئوال هم نپرسد ولی از لحظه ورود تا خروج و در طی پرسش هایی که همکارانش از شما سئوال می پرسند، زیر نظر او هستید. معمولاً دانشگاه تهران در مصاحبه با همه داوطلبین برخورد خوبی دارد و همه داوطلبین بعد از جلسه مصاحبه خود را پذیرفته شده می دانند.  

2) خودتان باشید و لباس رسمی و مرتب بپوشید. ظاهر مرتب بسیار در جلب توجه و اقناع مصاحبه کنندگان تأثیر خواهد داشت. خواهران خیلی مرتب، سعی در اقناع بیش از حد مصاحبه کنندگان نداشته باشید.

3) سوابق تحصیلی و آموزشی و پژوهشی خود را مرتب و کلاسه بندی شده در پوشه ای قرار دهید و طوری تنظیم کنید که هر مدرکی از شما خواسته شد سریعاً تحویل دهید که این نشان از نظم و دقت نظر شما خواهد داشت. معمولاً به ترتیب از شما مدارک مقاطع قبلی، ریز نمرات، مقالات و افتخارات و مدرک زبان خواسته خواهد شد.

4- از زبان گفتیم در مورد قبل؛ سعی کنید مدرک زبان بگیرید. تلاش کنید حتی اگر نمره کسب نکنید ، زبانتان تقویت خواهد شد و در روز مصاحبه که باید زبان بخونین و ترجمه کنید با مشکل کمی برخورد خواهید کرد.

5- سعی کنید مصاحبه کنندگان هر دانشگاه را شناسایی و حوزه مطالعاتی شان را بشناسید و بر آن اساس مطالعه نمایید و پروپوزال خود را بنویسید. پروپوزالی بنویسید که بتوانید از آن دفاع کنید.

6- هر موردی سقفی از نمره دارد؛ یعنی تعداد مقالات همایشی حداکثری دارد؛ ولی تعداد بیشتر مقاله دید مثبتی ایجاد می کند. اما کتاب نتیجه عکس دارد. کتاب کنکوری اگر داردید بیشتر از سه مورد را ارائه ندهید. مگر می شود داوطلبی با سن شما بیشتر از 5 کتاب علمی داشته باشد در زمینه تألیف؟!!!!!؟؟ ترجمه و نمایشنامه و ... موردی در تعداد ندارد.

7- از تعداد بالای مقالات و در کل غنای رزومه تان غره نشوید. غرور پاشنه آشیل شما در مصاحبه است.

8- در مصاحبه عصبانی نشوید تحت هیچ شرایطی، حتی اگر تحقیر شدین؛ معمولاً افرادی از کارکنان آموزش دانشگاه هستند که با وارد کردن ایراداتی از جمله طول مدت تحصیلتون و نمرات پایین سعی در برهم زدن تمرکزتان دارد.

9- حتماً نظریات معاصر و نظریات متأخر هنر را مطالعه فرمایید. بسیار مهم است. لزومی به تکرار منابع و مطالب کنکوری ندارید چون یا مسلط هستید یا دست و پا شکسته از پسش برخواهید آمد. مطالب و تئوری های جدید هنری را مطالعه فرمایید.

10- از سفارش دادن مقاله به موسساتی که در میدان انقلاب فعال هستند جداً پرهیز نمایید. اون مجلات به گفتۀ اون موسسات آی اس آی، نه تنها امتیاز ندارند، بلکه جعلی هستند و فقط باعث آبروریزی در روز مصاحبه خواهد شد. داشته ایم پارسال که مقاله نداشته اند و قبول شده اند؛ پس به هر قیمتی سعی در تهیه مقاله نکنید. خودتان را تقویت کنید از لحاظ علمی.

11- رساله کارشناسی ارشدتان اگر ایرادی دارد خودتان اون ایراد را رفع و یا بر آن تسلط داشته باشین چرا که معمولاً از رساله ارشدتان سئوال خواهد شد و اگر ایراد و ضعفی داشته باشد به شما یادآوری خواهد شد.

اگر سئوالی داشتین در قسمت نظرات مطرح فرمایید تا به آن پاسخ داده شود.

ادامه دارد....

نظرات (۲)

۱۹ مرداد ۹۹ ، ۱۰:۰۷ معصومه کریمیان

بسمه تعالی

با سلام و احترام

 شرایط قبولی در دکتری هنر دانشگاه الزهرا چگونه است و اگر امکان دارد نمونه سوال مصاحبه در آن دانشگاه را  بفرمایید

البته کارشناسی من طراحی لباس بوده

تعدادی نمونه سوالات را در مصاحبه می فرمایید؟

پاسخ:

سلام

دانشگاههای مختلف فرق دارن

هر دانشگاهی در راستای پایان نامه ارشد شما. پروپوزال دکترا و مقالاتتون یا درسی که در دانشگاهها تدریس کردین می پرسن

و معمولا از نظریات هنری جدید هم سئوال می پرسن.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی